N1 I AL JAZEERA BALKANS: Omladinski kampovi i skupštinski izvještaji

Foto: Uroš Arsić/RAS Srbija

Ako je suditi po minulih petnaestak dana, čini se da N1 polako posustaje u odnosu na Al Jazeeru

 

N1: Šta će djeca u ratnom kampu?

16. – 23. august 2018.

PATRIOTSKI KAMPOVI: Dnevnik u 19 (17. august, voditeljica Ajla Šabanović) otvoren je javljanjem Đenane Kaminić iz Mostara povodom neusaglašavanja teksta zakona o demobilisanim borcima. Novinarka je detaljno objasnila problem. U prilogu su sugovornici – uz borce – bili članovi komisije koji su prozivali Vladu FBiH te premijera. Odgovornost članova komisije nije rasvijetljena, a u prilogu nema niti prozvane strane. Povodom tvrdnji opozicije iz RS-a da su firme bliske Miloradu Dodiku dobile štampanje glasačkog materijala, Boris Brezo je napravio prilog u kojem je sve detaljno objasnio. Uz to, u prilogu se dotakao revizorskog izvještaja o navodnom nestanku 35 tona glasačkog materijala iz skladišta CIK-a. Mnogo površnije je ova televizijska kuća pratila napetost izazvanu najavama da bi policajci iz Federacije BiH mogli biti raspoređeni kao podrška MUP-u RS i Graničnoj policiji duž granice sa Srbijom. Svaki dan je prenošen stav nekog od aktera, a 18. augusta (voditelj Darko Savić) tek zaključak Vlade RS. U emisiji od 19. augusta prenesen je stav Mladena Ivanića, pa je jedna od gorućih tema predstavljena kao serijal političkih izjava. Tek je 21. augusta (voditelj Vlado Marić) bio prilog Snežane Mitrović, no i tu uz akcentiranje Ustava RS, bez uzimanja u obzir državnog ustava koji ima prednost te bez bilo kakve analize zakonskih mogućnosti. O migrantima koji pokušavaju preći Drinu gledali smo u prilogu Jelene Zorić, koja je nedistinktivno upotrebljavala termine izbjeglice i migranti.

Odsustvo kritičnosti je bilo posebno vidljivo u prilogu Vesne Đurović o kampu kod Zlatibora (22. august). U prilogu je emitirana duga izjava – u maniru potresnih ispovijesti – Željka Vukelića iz Udruženja učesnika u ratovima na području bivše Jugoslavije, koje je jedan od organizatora kampa. Umjesto da naglasak priloga bude na zloupotrebi djece, novinarka je potcrtala kako je policija istraumatizirala djecu pri zatvaranju kampa te istakla da je ovo prvi put da se organizuje jedan “patriotski omladinski kamp u Srbiji po ugledu na one u Rusiji”.

VJEČNO PONAVLJANJE ISTOG: Osamnaestog augusta (voditelj Darko Savić), novinar Esmir Milavić je dobro kontekstualizirao “obaranje” izvještaja o Srebrenici u NSRS-u, uz izjave međunarodnih stručnjaka te predstavnika žrtava rata iz FBiH. Veliki propust ove emisije jeste činjenica da je dio intervjua Milorada Dodika Tanjugu, u kom insistira na razgraničenju Srba od drugih naroda, prenesen u prvom dijelu emisije i to kao zasebna vijest, bez ikakvog novinarskog komentara. I dan kasnije (19. august, voditelj Darko Savić) bilo je govora o reakcijama na odbacivanje Izvještaja o Srebrenici u NSRS-u. Iako je prilog Aleksandre Tolj najavljen kao govor o reakcijama, novinarka je morala imati kritički otklon prema nedvosmislenom negiranju genocida, a ne postavljati ga kao validno mišljenje na koje neko reagira. Dvadesetog augusta, Snežana Mitrović je imala prilog o stavljanju veta Kluba Bošnjaka na odbacivanje izvještaja o Srebrenici iz 2004. godine. Da su pojedini politički potezi i stavovi vezani za predizbornu kampanju, nije sporno, ali je pogrešno tokom cijele sedmice sve što se dešava na (političkoj) sceni – od asfaltiranja puteva, preko diskusija o genocidu pa do priloga o sukobu u Predsjedništvu BiH povodom smrti Kofija Annana (Dnevnik u 19, 20. august, prilog Tine Jelin Dizdar) – objašnjavati predizbornom kampanjom, jer to vodi banalizaciji. Posebno kada su svi prilozi napravljeni po istoj matrici.

N1 se ove sedmice nešto manje bavila protestima nezadovoljnih građana, i to u prilogu Esmira Milavića iz Kruščice te Banje Luke u slučaju Davida Dragičevića.

Ocjena: 8

AL JAZEERA BALKANS: Umijeće kontekstualiziranja

16. – 23. august 2018.

KRITIČKI O DODIKOVIM VRATOLOMIJAMA: U Vijestima u 20 emitiranim 17. augusta (voditeljica Marina Riđić) prva informacija se odnosila na veterane nezadovoljne neujednačavanjem zakona o njihovim pravima u FBiH. Ivan Pavković je napravio dobar prilog koji je demonstrirao različita viđenja članova komisije. U istom izdanju vijesti bio je prilog o izbjeglicama i migrantima i to uz precizne podatke. Al Jazeera Balkans je u priči o “obaranju” izvještaja o Srebrenici iz 2004. godine istakla stav Adama Dienga, specijalnog izaslanika UN-a za sprečavanje genocida, čime je problematika odnosa aktuelnih vlasti u RS-u prema Srebrenici, odnosno Izvještaju, podignuta s politikantskog nivoa na problematiku negiranja i sprečavanja genocida. Sličnu je funkciju imala i izjava Ramiza Salkića da to nije tek predizborni trik (19. august, voditeljica Dalija Hasanbegović). I u emisiji od 21. augusta (voditelj Saša Delić), uz Srđana Puhala kao sugovornika na temu optužbi Milorada Dodika upućenih USAID-u te Ambasadi SAD-a i Vijeću ministara BiH, bila je dobra doza kritičnosti. U ovom smislu se posebno ističe prilog Nihada Sadikovića (22. august, voditeljica Marina Riđić) o reakcijama Ambasade SAD-a, USAID-a, Vijeća ministara BiH, ali i važnih nevladinih organizacija na Dodikove optužbe.

GLOBALNE SANKCIJE, DOMAĆE KOMPLIKACIJE: Al Jazeera Balkans je temeljitim prilozima pratila problem odnosa Turske i Amerike. U njima se nerijetko insistiralo na mjerama za jačanje turske lire. Osamnaestog augusta (voditeljica Jasmina Kos) urađena je priča o sankcijama i tome kako bi one mogle izgubiti smisao. U ovom kontekstu je išla i vijest o zamjeniku iranskog predsjednika, koji tvrdi da će se Iran oduprijeti i jačati. Bilo bi dobro da je napravljena detaljna priča o tome da li je upravo na sceni promjena paradigme kada su u pitanju sankcije. A da nije sve sjajno u otporu sankcijama, svjedoči i obuhvatan prilog o tome kako je uvođenje dvostrukih carina utjecalo na tursku ekonomiju uprkos stabilizaciji lire, odnosno na probleme Erdoganove taktike rasta (19. august).

U ovom izdanju Vijesti u 20 bila je priča o graničnim prelazima između BiH i Hrvatske i dugotrajnim čekanjima u špici sezone te problemima s kojima se stanovnici pograničnih oblasti susreću. U ovoj se sedmici ističe prilog Arduane Pribinje (22. august) o odgađanju završnih riječi u suđenju Sanjinu Sefiću. Novinarka je dala dobru rekapitulaciju slučaja, kontekstualizirajući to u sudske procese u čiji tok i epiloge sumnjaju roditelji ubijene djece. Uz prilog je išao stručan i precizan komentar analitičarke BIRN-a Erne Mačkić.

Ocjena: 10

KOMPARATIVNA ANALIZA:

Prateći globalne priče, i ove sedmice je televizija N1 govorila o “novim problemima za Tursku”, dok je Al Jazeera Balkans imala priloge o načinima oporavka turske ekonomije i insistirala na tome da Turska uzvraća udarac, ipak ne posmatrajući to jednostrano, odnosno ukazujući i na probleme u oporavku.

Obje su televizije imale priloge povodom pedeset godina od sloma Praškog proljeća. Iako je u dnevniku od 22. augusta na N1 pred kraj vijesti bila kratka vijest o napadu na ekipu BHRT-a u Konjicu, ovome nije posvećena veća pažnja niti na jednoj televiziji, pa se nameće pitanje gdje je novinarska solidarnost.

I N1 i Al Jazeera Balkans su imale priloge o obredima hadža te Bajramu uz osvrt na to kako izbjeglice i migranti u BiH dočekuju ovaj praznik. Uz to je Al Jazeera Balkans imala odličan prilog Šemsudina Skejića koji je akcentirao problem saudijske zabrane obavljanja hadža muslimanima iz nekih zemalja, što je evidentna zloupotreba, uz odličnu historijsku kontekstualizaciju (20. august).