TV1: Povratak analitičkog novinarstva

Foto: Fena

TV1 se vratio analitičkom izvještavanju i pokazao da i domaće TV-kuće mogu proizvoditi kvalitetne informacije. Odabir važnih tema, objašnjenje konteksta i prezentiranje informacija iz višestrukih izvora predstavljaju osnovne karakteristike ovakvog izvještavanja. ATV nastavlja s promotivnim djelatnostima

 

ATV: Nemoguće nabrojati sve SNSD-ove promotivne priloge

15. – 21. avgust 2018.

PROMOCIJA VLADAJUĆE KOALICIJE: Promocija vladajuće koalicije u RS-u se nastavila s fokusom na odbacivanje izvještaja o Srebrenici, s akcentom na izjave koje potvrđuju tezu kako se ne negiraju zločini, nego se nastoji utvrditi „prava istina“ u Srebrenici i Sarajevu (15. avgust). Istog dana, u prilogu Vanje Vasilić dobijamo jednostrane informacije o navodnom rastu ekonomije RS-a, gdje se prenosi izjava ministra trgovine i turizma RS-a Predraga Gluhakovića o tome kako je „ponosan“ na indikatore uvoza i izvoza. U Centralnim vijestima od 16. avgusta imamo promotivni blok od tri priloga: prvo, posjeta Milorada Kojića (direktora Centra za istraživanje rata, ratnih zločina i nestalih lica) Ratku Mladiću i Radovanu Karadžiću predstavljena je kao da se radi o posjeti prvorazrednog značaja – poruke glavnog aktera, izjave srodnika, narodnih poslanika i slično; drugo, prenesena je izjava Milorada Dodika o tome kako „izbori moraju biti pošteni“ i da treba spriječiti sve izborne manipulacije; treće, PR prilog o posjeti Milorada Dodika Jahorini, gdje se podrška Vlade RS-a predstavlja hvalospjevima, uz izjave da je „na Jahorini ljepše nego na moru“.

Sličnih priloga je bilo i u ostatku sedmice, ali jednostavno je nemoguće spomenuti sve. Izdvojićemo još priloge koji govore o izjavama Milorada Dodika, a tiču se navodne „integracije“ srpskih interesa, aludirajući na povezivanje pitanja RS-a i Kosova: ako može Kosovo dobiti stolicu u UN-u, zašto ne bi i RS? Promotivni prilozi koje smo naveli govore nam da na ATV-u nema kritičkog osvrta na bilo šta što plasira SNSD ili Milorad Dodik. Građani jedino mogu da žale što takva slika stvarnosti ne postoji, jer da je ATV u pravu, imali bi ekonomiju koja je prosperitetna, realna povećanja plata, poletnu Vladu RS-a koja trči po entitetu i rješava sve probleme.

MIGRANTSKA KRIZA: U Centralnim vijestima od 16. avgusta Nenad Knežević se javlja uživo i prenosi informacije o akciji policije u Unsko-sanskom kantonu. Dva migranta su uhapšena, a pronađeno je hladno oružje i određena količina kanabisa, što je potvrđeno iz MUP-a tog kantona. Nakon toga slijedi izjava Mirela Imamovića iz Granične policije, koji upozorava javnost na sve agresivnije migrante i potencijalni problem koji slijedi na zimu. Javljanje uživo se završava zaključcima Operativnog štaba BiH, koji je utvrdio da se mora nastaviti pojačana kontrola granica. Na osnovu tih informacija, Nenad Knežević zaključuje da je BiH konačno priznala problem migranata. Bez obzira na propuste koje smo navodili ranije, ovaj prilog možemo ocijeniti kao solidan, jer se nije govorilo o krivici ministra sigurnosti BiH (Dragana Mektića), nego o realnim problemima. Drugi događaj koji je u vezi s migrantskom krizom tematizovao se 18. i 19. avgusta, a povod je potencijalni angažman policije FBiH na granicama, pa tako i na onim mjestima gdje je nadležna policija RS-a. Iako su prenijeli izjavu Dragana Mektića, koji je objasnio kontekst angažmana, svi prilozi na ATV-u su govorili samo o kršenju Ustava BiH (Mladen Ivanić i Milorad Dodik). Tačnije, ATV se nije toliko bavio kontekstom i mogućim posljedicama koliko je dao prostora predsjedniku Ujedinjene Srpske Nenadu Stevandiću da napada Dragana Mektića – bez prava na odgovor.

„PRAVDA ZA DAVIDA“ PONOVO U DRUGOM PLANU: Protestni skup „Pravda za Davida“ nastavlja se svaki dan na Trgu Krajine u Banjaluci (gotovo 150 dana), što ATV zanemaruje gotovo isti broj dana. Međutim, 20. avgusta protestni skup održan je ispred Tužilaštva RS-a, što je ATV ispratio sa samo jednom rečenicom: kako je Davor Dragičević ponovio da izbora neće biti ako se ne riješi ubistvo njegovog sina. Izvještavanjem na ovaj način ATV stvara okvir u kojem ne postoji stvarni bunt građana u kontinuitetu, nego se pojave s vremena na vrijeme i „prijete“ kako neće biti izbora. Sa druge strane, građanima se ne govori o sporosti Tužilaštva RS-a, ne govori se o kršenju nadležnosti predsjednika RS-a Milorada Dodika, koji se miješa u rad istražnih organa, ne govori se o politizaciji tuge jednog čovjeka.

IZDVAJAMO:

Centralna tema 21. avgusta bila je vanredna konferencija za novinare predsjednika RS-a Milorada Dodika, na kojoj je ponovio sve ono što se do sada znalo: donacije za borbu protiv korupcije naziva „sumnjivim novcem“, a ističe da „razmišlja“ o nagradi od 500.000 KM za informacije u slučaju Davida Dragičevića. ATV je ovoj konferenciji posvetio prva dva mjesta u emisiji, bez kontekstualizacije onoga što je rečeno.

Ocjena: 3

 

TV1: Važne teme i kvalitetno izvještavanje

15. – 21. avgust 2018.

POVRATAK ANALITIČKIH PRILOGA: Prije nekoliko sedmica naša glavna kritika TV1 se odnosila na manji broj analitičkih priloga nego inače, jer je to bila njihova najveća prednost. Ove sedmice imamo povratak analize na velika vrata, što je građanima donijelo pregršt informacija i podataka koji nisu bili poznati. Krenulo se 15. avgusta s prilogom Adise Herco o ugroženom aranžmanu s MMF-om, jer je Vlada RS-a usvojila odluku o povećanju plata u javnom sektoru. Ekonomski analitičari Damir Miljević i Faruk Hadžić su skrenuli pažnju na jasne uslove MMF-a i da će sigurno biti negativnih posljedica – vlasti u RS-u to previše ne zabrinjava jer će direktna šteta nastati mimo trenutnog mandata. Dan kasnije, ista novinarka radi analizu nezakonite smjene Jasmina Poturovića (Federalna direkcija za namjensku industriju), jer je sud donio odluku da se on mora vratiti na posao. Novinar Žurnala Avdo Avdić iznosi podatke o sumnjivim poslovima Vlade FBiH (prvenstveno premijera Fadila Novalića, koji nije htio pred kamere). U prilogu su prikazani dokumenti kao dokazi, tako da su građani dobili cjelovitu informaciju. U Dnevniku 17. avgusta imamo još dvije analize: prva se tiče dokumenta Kongresa SAD-a u kojem se nalaze informacije o BiH, pa je Adisa Herco konsultovala tri analitičara koji su iznijeli stavove o potencijalnim posljedicama; drugi analitički prilog govori o tome kako je predsjednik RS-a Milorad Dodik kupio stan u Beogradu (na ime svoje ćerke). Iako nije bilo direktnog prava na odgovor Milorada Dodika, emitovana je njegova ranija izjava o ugovoru prodaje drugog stana u Beogradu. Izdvojićemo još prilog iste novinarke od 18. avgusta, u kojem je govorila o nelogičnostima kompenzacijskih listi u BiH.

Ovdje nismo imali prostora da spomenemo sve analize, ali je monitoring ove sedmice pokazao da je Adisa Herco dobila odriješene ruke za ovaj vid novinarskog izvještavanja – njen rad ove sedmice bio je više nego solidan.

DA LI JE ZAKON O BORCIMA U FBiH BIO SAMO PREDIZBORNI TRIK: U Dnevniku od 17. avgusta emitovan je prilog koji je trajao gotovo deset minuta, a radilo se o Zakonu o borcima koji i dalje nije usaglašen. Amira Jablan se javila uživo iz Mostara, uz izjave tri demobilisana borca koji izražavaju nezadovoljstvo, prvenstveno Jasenkom Tufekčićem (potpredsjedavajući Doma naroda PFBiH) – borci tvrde da ih je prevario, jer sad dovodi u pitanje nešto što je, navodno, bilo usvojeno. U vezanom prilogu Ajle Bešlije se tematizuje nezadovoljstvo zastupnika, a Davor Vuletić je izjavio da podnosi ostavku u Komisiji za usaglašavanje jer je bilo neregularnosti (nema zapisnika, poziva i slično). Jasenko Tufekčić je imao pravo na odgovor, ali nije rekao ništa što bi smirilo zastupnike i borce, već je svoj prostor iskoristio za izgovore („imao sam dobru namjeru“). Nakon ovog priloga, Amira Jablan se ponovo javlja uživo i razgovara s Mahirom Mešalićem, zastupnikom DF-a koji je predao amandmane boraca u njihovo ime. Pitanja novinarke su bila korektna, jer je od sagovornika dobila odgovore koji do tada nisu bili poznati: Jasenko Tufekčić nije dozvolio Mešaliću da prisustvuje sjednici; borački dodatak nije sporan; registar boraca je glavni problem; zahtjev boraca nije nov, on postoji već dvije godine. Kompletan prilog, od javljanja uživo do vezanih priča, urađen je profesionalno, jer je građanima omogućio objašnjenje konteksta i ponudio nove informacije.

„PRAVDA ZA DAVIDA“ NE ODUSTAJE: TV1 nastavlja s izvještavanjem o „Pravdi za Davida“ u Banjaluci. U Dnevniku 18. avgusta emitovan je prilog o formiranju međunarodnog tima advokata koji preuzima slučaj Davida Dragičevića, uz izjave njegovog oca Davora i napomenu da se MUP RS-a nije oglasio povodom tog pitanja. Drugi izvor priloga je novinar Slobodan Vasković, odnosno njegov blog, gdje je objavio da je Davida ubio MUP RS-a. Ovdje moramo skrenuti pažnju na to da TV1 nekritički preuzima tvrdnje Slobodana Vaskovića kao da su one već dokazane – a ustvari se radi o strani priče koja takođe nije dokazana. Dva dana kasnije, 20. avgusta, TV1 izvještava o skupu „Pravda za Davida“ koji je održan ispred Tužilaštva RS-a u Banjaluci. U prilogu se pored objašnjenja konteksta nalaze dvije izjave Davora Dragičevića, koji je ponovio da očekuje od Tužilaštva da radi svoj posao i da će 5. oktobra objaviti imena odgovornih (ukoliko Tužilaštvo to ne uradi ranije).

IZDVAJAMO:

U Dnevniku od 16. avgusta emitovan je prilog o djeci u vojnim uniformama na Zlatiboru, uz izjave mladih koji tvrde da se tako uče patriotizmu i odanosti svojoj zemlji (Srbija). Ovim prilogom je TV1 prepoznao određeni problem, što je potvrđeno dan kasnije informacijom da je kamp zatvoren nakon što je intervenisala policija, uz izjavu predsjednika Srbije Aleksandra Vučića da „to nije Srbija budućnosti“.

Ocjena: 9

Komparativna analiza:

ATV nastavlja s promotivnim aktivnostima u korist Vlade RS-a i Milorada Dodika, dok TV1 kritički analizira sve što urade vlade ili drugi funkcioneri. Važno je napomenuti da ATV nema klasičnih analitičkih priloga koji dubinski tretiraju jednu temu, dok TV1 minimum jednom dnevno kritički analizira neki društveni problem. Ne možemo reći da ATV nema nikakvih analiza, ali monitoring pokazuje da TV1 ima mnogo više prostora da taj posao uradi slobodno i bez prepreka. Kada je u pitanju „Pravda za Davida“, vidjeli smo da ATV i dalje zanemaruje ovu temu, dok TV1 koristi svaku priliku da aktuelizuje probleme ove grupe građana.