N1 I AL JAZEERA BALKANS: Slobodni udarci narodnoj skupštini, tehničke greške migrantima

Foto: Crveni križ Grada Bihaća

U sedmici krcatoj političkim i kulturnim događajima, televizija N1 je blago posustala nekritički se odnoseći prema Dodikovim izjavama, i to je ključna nijansa zbog koje je Al Jazeera bila bolja

 

N1: Sedmica Dodikovih spinova

9. – 16. august 2018.

ILEGALNI KOŠARKAŠI I MIGRANTI: U Dnevniku u 19 od 10. augusta (voditelj Amir Krivošija), prilog o (ne)izdavanju viza košarkašima Kosova je većim dijelom bio koncipiran u smislu presedana u svijetu sporta. Novinar Esmir Milavić nije se osvrnuo na samovolju ministra vanjskih poslova koji ne da vize, a onda ih nakon izjave člana UO KS BiH za medije ipak odluči dati. Ovakvo ministrovo ponašanje zaslužuje da bude novinarska tema za sebe. U odličnom prilogu Adise Imamović, politička priča je podignuta na razinu životnih problema ljudi koji trpe zbog neizdavanja viza i nepriznavanja papira između Kosova i BiH, uz osvrt na vanjskotrgovinsku razmjenu.

Poslije košarkaša Kosova, pažnju su ove sedmice imali i migranti, u dnevnicima 10. i 11. augusta. Dvanaestog augusta (voditelj Darko Savić), Adisa Imamović je izvještavala iz Bihaća uoči protesta građana u veoma dugom, gotovo dvanaestominutnom prilogu. Novinarka je tvrdila da građani Bihaća ne protestuju protiv migranata, nego nebrige političkog Sarajeva, a potom  zaključila da ima i onih koji su protiv migranata. U Dnevniku u 19 emitiranom 13. augusta (voditeljica Ajla Šabanović), Imamović je istakla nesuglasje učesnika protesta i njihovu malobrojnost, ali i šta je najavljeno ako se nešto ne promijeni.

SPINOVI, PARE I THINK-TANKOVI: U Dnevniku u 19 emitiranom 11. augusta (voditelj Darko Savić), bez imalo kritičnosti i u kratkoj vijesti, najavljene su konsultacije kod Milorada Dodika, specijalna sjednica NSRS na kojoj će se razmatrati izvještaj o Srebrenici iz 2004. godine. Četrnaestog augusta (voditelj Vlado Marić), u izvještaju o sjednici NSRS-a, novinarka Snežana Mitrović je sve vrijeme prenosila tvrdnje Milorada Dodika bez distanciranja, a u prilogu se mogla čuti i konstrukcija “teza o genocidu” bez kritičkog otklona, uprkos presudama ICTY-ja. Petnaestog augusta su donesene i reakcije svjetskih medija na specijalnu sjednicu NSRS-a. Nepotrebna dramatičnost je bila i u Dnevniku u 19 od 13. augusta (voditeljica Ajla Šabanović) kada se Snežana Mitrović uživo javila s mjesta na kojem je Dodik održavao konsultacije uoči specijalne sjednice NSRS-a, kao da se radi o nekoj vanrednoj vijesti. U Dnevniku od 11. augusta nepotrebna je pažnja posvećena spinu Milorada Dodika o krađi kamiona s izbornim materijalom na oktobarskim izborima u prilogu Snežane Mitrović. U ovoj emisiji je bio odličan prilog Milice Vučetić o troškovima institucija BiH, uključujući plaćanje sporova, s preciznim informacijama i infografikama. U istom tonu je bio jako dobar prilog Tine Jelin Dizdar o primanjima federalnih parlamentaraca i nesukladnosti toga s rezultatima koje postižu.

U istom izdanju vijesti napravljen je prilog o tome kako BiH ekonomski stoji loše, a voditeljica je najavila da to kažu podaci međunarodnih institucija koje prate našu zemlju. U prilozima se navode podaci think-tank organizacija koje nisu isto što i međunarodne institucije. U ovoj sedmici se kvalitetom ističe priča Aleksandre Tolj – potaknuta rušenjem vijadukta u Genovi – o stanju starih građevina i puteva u BiH (15. august, voditelj Vlado Marić).

Ocjena: 8

 

AL JAZEERA BALKANS: Dobro kontekstualizirane priče

9. – 16. august 2018.

KO MIGRANTE ŠALJE KUĆI: Al Jazeera Balkans je i ove sedmice pažljivo pratila problematiku migranata i izbjeglica u BiH i već desetog augusta je imala priču o problemima u Velikoj Kladuši. U Vijestima u 20 emitiranim 13. augusta (voditeljica Jasmina Kos) bio je prilog Marina Veršića o protestima građana Bihaća povodom migrantske krize. I dok je prilog bio intoniran kao prigovor Bišćana i njihove vlasti službenom Sarajevu, u njemu nisu navedeni različiti stavovi građana prema migrantima. Na isti način nije prokomentiran niti transparent “Immigrants go home”, istaknut na ovim protestima. Četrnaestog  augusta bila je priča Marina Veršića o migrantskoj krizi u Krajini, no nije bila fokusirana samo na Bihać, već na širi kontekst. Odlična je bila i priča Borisa Gagića o koksari iz Lukavca koja radi bez okolišne dozvole.

U najsadržajnijem izdanju vijesti ove sedmice (11. august, voditelj Adnan Rondić) bila je priča o smještaju migranata u Velikoj Kladuši uz akcentiranje opstrukcija, a ponuđen je i odličan prilog Borisa Gagića o prelascima migranata na GP Karakaj.

ZVIZDIĆ KOD MERKELOVE, DODIK U NSRS: Nešto manje kvalitetno izdanje Vijesti u 20 bilo je 12. augusta (voditeljica Marina Riđić). Razmjerno malo pažnje je poklonjeno posjeti Denisa Zvizdića Angeli Merkel. U prilogu Emira Skenderagića o drvoprerađivačima koji traže da se privremeno zabrani izvoz trupaca iz BiH – uz odlične podatke o tome koliko je jaka ova izvozna grana (izvoz od 650 miliona eura) – nema stava izvoznika niti predviđanja kako bi zabrana izvoza mogla utjecati na pad profita ili broja zaposlenih. Trinaestog augusta (voditeljica Jasmina Kos) proširena je priča o posjeti Zvizdića Merkelovoj u odličnom i sadržajnom prilogu Emira Skenderagića. Al Jazeera Balkans je korektno donosila vijesti o odnosu vlade i NSRS-a prema izvještaju o Srebrenici, a 15. augusta (voditeljica Marina Riđić) date su reakcije predstavnika žrtava te SDA. Dan ranije (14. august, voditelj Saša Delić) bio je poseban blok posvećen specijalnoj sjednici NSRS-a povodom izvještaja o Srebrenici. U prilogu je bilo više strana, a uz stav EU potcrtan je i kontinuitet negiranja genocida.

Ocjena: 9

KOMPARATIVNA ANALIZA

Dok je N1 u prilozima vezanim za SFF akcent stavila na svečarsku atmosferu, Al Jazeera Balkans je pažnju posvetila ekonomskim i aspektima kulturološke razmjene u odličnim tematskim prilozima.

Obje su televizije posvetile pažnju sporu Turske i SAD-a. U prilogu na N1 (11. august) o odnosu ove dvije zemlje, novinar je napravio u cijelosti pristrasan izvještaj, stajući na stranu Trumpove politike, nepotrebno ironizirajući priču ubacivanjem naziva sultan u inače ozbiljno intoniranom prilogu. Potcrtavajući Erdoganovu autokratiju, novinar Ivan Hrstić nije istakao desničarsku poziciju Trumpa. U prilogu od 13. augusta na N1, konsultirani su analitičari koji uglavnom nisu dovodili u pitanje Trumpov potez, niti je problem kontekstualiziran u ekonomske ratove koje je predsjednik SAD-a počeo s brojnim drugim ekonomijama poput kineske, kanadske, EU ili meksičke. Prilog Ksenije Pavkov sadrži pretjerivanja poput onoga da je “jedini ekonomski zakon u Turskoj sam Erdogan”. S druge strane, na Al Jazeeri Balkans naglasak je u Vijestima u 20 (14. august) bio na mjerama koje će se poduzeti u Turskoj, poput smanjenja obaveznih rezervi bankama čime je oslobođeno dodatnih šest milijardi dolara kapitala, te početku oporavka lire. I inače je na ovoj televiziji sukob Washingtona i Ankare prikazan u mnogo širem kontekstu. I u Vijestima u 20 dan kasnije ispraćeni su oporavak lire te najava direktnih katarskih investicija, a analitičari su problematiku kontekstualizirali u savremene koncepte kapitalizma.

N1 je nešto više pažnje posvetio posjeti Denisa Zvizdića Angeli Merkel. Obje televizije su istakle i važnu vanjskotrgovinsku razmjenu dvije zemlje, a Al Jazeera Balkans je bila preciznija u ciframa. Također su obje televizije pratile priču o GIKIL-u. Isto tako su donijele vijest o podizanju optužnice protiv Radeta Garića za ratne zločine u Vlasenici i Srebrenici, no na Al Jazeeri Balkans nisu spomenuli da je u optužnici i silovanje te seksualno zlostavljanje.