ATV i TV1: Dodik u centru pažnje

Foto: avaz.ba

Predsjednik RS-a ne silazi s televizijskih ekrana, bilo da se radi o režimskim TV-stanicama ili onima koje ga kritiziraju. Da li će njegovi nacionalistički i provokativni nastupi obilježiti ostatak predizborne kampanje u BiH?

 

ATV: Još jedno „nezavisno“ istraživanje u Dodikovu korist

8. – 14. avgust 2018.

SJEDNICA NSRS-a O IZVJEŠTAJU O SREBRENICI: Uvertira u posebnu sjednicu NSRS-a emitovana je u Centralnim vijestima 13. avgusta, kada je uživo prenesena konferencija predsjednika RS-a Milorada Dodika. On je iskoristio najveći dio dnevnika kako bi ponovio „činjenice“ o Srebrenici i spornoj komisiji, obasipajući paljbu prema opoziciji, koja se nije odazvala na konsultacije prije sjednice. Ovdje ističemo činjenicu kako poslije njegovog obraćanja nije bilo nikakvih pitanja novinara, što se jasno moglo vidjeti u emitovanju uživo. Dan kasnije, 14. avgusta, Tatjana Brestovac se javlja uživo ispred NSRS-a, obavještavajući publiku da su svi zaključci usvojeni jednoglasno i da smo „konačno dobili jedinstven stav Srba o nekom pitanju“. Dominantan izvor je Milorad Dodik, koji je ponovio sve ono što je rekao i dan ranije, dok su svi ostali izvori potvrdili njegove stavove (osim Admira Čavke). Nakon toga slijedi prilog o radu komisije iz 2004. godine, gdje Vanja Vasilić iznosi podatak da je tada potrošeno više od 205.000 KM, od čega je najviše otišlo u džepove članova. Ako pretpostavimo da su ove informacije zaista tačne, ostaje nejasno zašto nije urađen širi analitički prilog s više izvora? Ovdje smo imali samo jedan izvor, koji nije dovoljan da se predstavi cjelovita priča.

Posebno ističemo nedovoljnu kritičnost ATV-a prilikom izvještavanja o izvještaju o Srebrenici, jer je većina priloga „pakovana“ u maniru pružanja platforme za dominantne stavove Milorada Dodika i SNSD-a. Izostale su priče o opravdanosti pokretanja ovog pitanja baš pred izbore, jer je očigledno da trenutno postoje mnogo veći problemi (na primjer, slučaj Davida Dragičevića). Takođe, izostala je tematizacija potrebe za ovakvom sjednicom NSRS-a, jer je činjenica da usvojeni zaključak samo nalaže Vladi RS-a da povuče izvještaj; zatim, bivši premijer RS-a Dragan Mikerević je iznosio kontradiktorne stavove, gdje u jednoj rečenici kaže kako lično nije imao pritisaka, a u drugoj kako su pritisci OHR-a dolazili sa tri strane. Sve su to teme koje su trebale biti u fokusu prije sjednice NSRS-a, što ATV nije pomenuo niti u jednoj rečenici.

JOŠ JEDNO „POTPUNO NEZAVISNO“ ISTRAŽIVANJE: „Potpuno nezavisno“ istraživanje „renomirane agencije iz Srbije“ je tema dana ATV-a 9. i 10. avgusta. Kao što smo pisali ranije, ovakva „istraživanja“ bez dostupnih podataka treba uzimati s rezervom, jer građanima nije predočeno dovoljno podataka. Relevantno istraživanje nije ono za koje se kaže da je „relevantno“, nego ono koje ima transparentne sve podatke: u prilogu od 9. avgusta se navodi uzorak (preko 3.000 ispitanika), ali je izostavljeno objašnjenje obrade podataka. Naime, ako se kaže da Milorad Dodik ima 48, a Mladen Ivanić 30 procenata podrške, mora se objasniti na šta se taj procenat odnosi: na procente od ukupnog broja ispitanika (3.000) ili na procente onih ispitanika koji su se izjasnili da će izaći na izbore? To je veoma važan podatak koji nismo dobili, jer ne znamo koji je procenat apstinenata. Drugo, podrška od 48% za nekoga je relativna kategorija kada ne znamo na koji broj se odnosi. Dalje, u nauci o javnom mnjenju ne postoji kategorizacija istraživanja na „zavisna“ i „nezavisna“, nego na dobra i loša. Reći da je neko istraživanje „potpuno nezavisno“, a pri tome ne iznijeti podatke o istraživačkoj agenciji, u najmanju ruku je neprofesionalno. Prilog od 10. avgusta je opširno govorio o istim podacima, gdje se u nekoliko minuta izdeklamovalo više podataka nego u cijeloj prethodnoj sedmici zajedno – redale su se infografike s pregršt podataka, a građanima nije ostavljeno dovoljno vremena da ih pregledaju.

PROMOTIVNI BLOKOVI SNSD-a SE NASTAVLJAJU: Od prije dvije sedmice smo bili prinuđeni da uvedemo novu kategoriju priloga na ATV-u – promo SNSD-a. I ove sedmice je nastavljena ista praksa, ali posebno izdvajamo prilog od 12. avgusta koji je bio udarni u Centralnim vijestima: posjeta premijerke RS-a Željke Cvijanović Nevesinju, gdje se redaju idilični snimci kako premijerka igra košarku s djecom, kako im traži „nabaci pet“, zatim hvalospjevi malobrojnih izvora i slično. Promo prilozi se rade po istom šablonu: bombastičan uvod s odrednicama: „razvoj“, „prioritet“, „prosperitet“, nakon čega slijedi Željka Cvijanović i (grado)načelnik koji potvrđuje hvalospjeve. Ovdje kao izrazito negativnom ističemo manipulaciju djecom u predizborne svrhe.

IZDVAJAMO:

Navodni dolazak u Banjaluku ministra inostranih poslova Rusije Sergeja Lavrova za ATV je vijest u kojoj se tri puta mora napomenuti kako on dolazi po izričitoj zasluzi predsjednika RS-a Milorada Dodika. Sličan PR se desio i 14. avgusta, kada je prenesena vijest o tome kako Moskva podržava RS u težnjama za osamostaljenjem?!

Ocjena: 2

 

TV1: Da li je moguće ignorisati Dodika?

8. – 14. avgust 2018.

KONFUZNO O SJEDNICI NSRS-a: Fokus događaja oko sjednice NSRS-a za TV1 je bila izjava predsjednika RS-a Milorada Dodika u kojoj on insinuira bošnjačku krivicu za genocid u Srebrenici. Sjednica NSRS-a je, dakle, bila udarna tema i sigurno je zaslužila više od tri izjave Milorada Dodika i materijalne greške koju je Ajla Bešlija napravila s bivšim premijerom RS-a Draganom Mikerevićem (potpisan kao Mikerović, uz nekoliko ponavljanja da je riječ o bivšem predsjedniku RS-a). TV1 je građane navikao na visok nivo profesionalnosti, pa iz tog razloga ovakvi prilozi privlače više pažnje. Kompletna priča je kontekstualizovana u ruho Dodikovih izjava, što svakako nije trebalo izostaviti, ali su građani ostali uskraćeni za slične odgovore koje smo naveli za ATV. Ostatak priloga (ukupno šest) u vezi je s reakcijama na Dodikove izjave, a izdvajamo komentar novinarke Nejle Kolar, koja je rekla da se on uzda u „lažni patriotizam“. Ovakvim komentarima novinara, jednostavno, nije mjesto u informativnim emisijama, o čemu smo pisali i ranije nekoliko puta.

Naravno, TV1 jeste uradila dobar posao jer je notirala izjavu koju ATV nije ni emitovao, ali je ostalo prostora da se ova priča mnogo preciznije uradi.

NOVI PROBLEMI SA ZAKONOM O BORCIMA: Kao i ranijih sedmica, TV1 briljira kada je u pitanju pokrivanje teme o zakonu o demobilisanim borcima FBiH. Izdvajamo prilog Adise Herco od 9. avgusta, jer je u udarnom prilogu konsultovala ukupno šest različitih izvora, uz razgovor uživo s Darinkom Botom, predsjednikom udruženja “Zaboravljeni branitelji”. Njena pitanja su bila konkretna i odnosila su se kritički i prema vlastima i prema postupcima boraca. Tokom svakog dana monitoringa bio je po jedan prilog ili vijest o situaciji s demobilisanim borcima, što je pravi primjer kako se trebaju tretirati teme od velike važnosti. Građanima je jako teško pratiti ovako kompleksne teme: šta traže borci, šta znači usaglašavanje tekstova zakona, kakvi su amandmani, jesu li borci jedinstveni – na sva ova pitanja je TV1 ponudio kvalitetan odgovor.

MILORAD DODIK SVE ČEŠĆE TEMA DNEVNIKA: U ovoj sedmici monitoringa smo zabilježili natprosječno prisustvo Milorada Dodika, predsjednika RS-a. Ukupno je bio tema devet puta, s izrazito negativnom konotacijom. Sve je počelo 8. avgusta, kada je prenesena njegova izjava o navodnom rušenju izbora (od strane opozicije), što je tematizovano dan kasnije u analitičkom prilogu Medine Sipović. Prilog je negativno nastrojen prema Dodiku od same najave („sve su prilike da gubi izbore“), što potvrđuju i izvori koji su dominantno iz opozicije, s izuzetkom Davora Dragičevića. Sličan prilog emitovan je 12. avgusta, gdje opozicija u RS-u komentariše video Milorada Dodika u kojem on eksplicitno govori o stranačkom zapošljavanju SNSD-ovih članova. Naime, predsjednik RS-a je na jednom skupu u Ugljeviku jasno rekao kako neće dozvoliti da SNSD-ovi članovi budu „majorizirani“ od strane DNS-ovih, što je svakako još jedan dokaz da se ne biraju sredstva u predizbornoj kampanji.

IZDVAJAMO:

Prilozi o posjeti predsjedavajućeg Savjeta ministara Denisa Zvizdića Njemačkoj i sastanku s kancelarkom Angelom Merkel. Nije bilo dovoljno kritičkih mišljenja o posjeti, u jednom prilogu je čak Denis Zvizdić bio jedini izvor (pojavio se četiri puta).

Ocjena: 6

Komparativna analiza:

Izvještaj o Srebrenici iz 2004. godine i sjednica NSRS-a je bila tema broj jedan na obje televizije. Nijedna se ne može pohvaliti potpuno profesionalno obavljenim poslom. ATV nije odgovorio na pregršt kontekstualnih pitanja, nije se kritički postavio, nego se stavio u službu predsjednika RS-a. S druge strane, TV1 je vidio samo Milorada Dodika i ništa više, tako da su im se desile i materijalne greške koje su zaista bile prava rijetkost ranije. Promotivni sadržaji SNSD-a su se nastavili na ATV-u, mnogi prilozi liče kao da su stigli direktno iz stranačkog štaba, dok TV1 odolijeva takvoj strani (ne)novinarstva. Kada je u pitanju izvještavanje o Miloradu Dodiku, ATV je izrazito afirmativan (šest minuta uživo obraćanje, bez pitanja i prekida), dok je TV1 izrazito negativan ka predsjedniku RS-a. Dok ATV iznosi samo hvalospjeve o njemu, TV1 se trudi da bude protivteža takvoj idiličnoj slici.