N1 I AL JAZEERA BALKANS: Na Pelješcu ćuprija

Početak gradnje Pelješkog mosta s pravom je izazvao pažnju javnosti, pa su mu obje televizije posvetile dobro urađene priloge

N1: Nekritički o politikanstvu i ksenofobiji

26. juli – 2. august 2018.

LOŠIJE IZDANJE: Dnevnik u 19 se 27. jula (voditelj Darko Savić) bavio važnim temama: zakonom o demobilisanim borcima, napadom na fotoreportera portala Klix i kamermana Al Jazeere Balkans te izmjenama i dopunama zakona o krivičnom postupku BiH. Teme su obrađene korektno i profesionalno. Lošije izdanje je bilo dan kasnije (voditelj Darko Savić), a otvoreno je tvrdnjom Kolinde Grabar Kitarović o tretiranju BiH na poseban način. Nejasno je zašto bi politikantska izjava iz susjedstva i reakcije na nju bile otvorna vijest centralne informativne emisije. Na isti način se može pitati po čemu je reakcija Milorada Dodika na stav Ambasade SAD-a i OHR-a povodom izmjena zakona o krivičnom postupku zaslužila da bude posebna vijest. Posebno je loš bio prilog Snežane Mitrović o sastanku vladajuće koalicije u RS-u po pitanju migranata. Osim naziva “STOP MIGRANTIMA!”, novinarka je prilog koncipirala nekritički, prenoseći stav vladajućih struktura, čija se ksenofobija (poput tvrdnje Milorada Dodika da se radi o planskom naseljavanju kako bi Srbi bili etnički očišćeni) pravda transferom novca za povećanje plata i jednokratnu pomoć penzionerima u RS-u.

SUKOBI ZBOG MOSTA: Akcent na politikanstvu je bio i u prilogu Slaviše Starčevića o prepucavanjima na relaciji HDZ-SDA o izgradnji Pelješkog mosta, uz neznatne druge detalje (31. juli, voditeljica Marijana Kršo).

U Dnevniku u 19 od 29. jula (voditelj Darko Savić), prilog o izgradnji Pelješkog mosta je bio dobar, uz ekskluzivnu informaciju da se u BiH trenutno radi na pokretanju pravnog postupka protiv Hrvatske. Dan kasnije, novinar Esmir Milavić je dobio potvrdu o najavljenim tužbama, a voditeljica Emina Pazalja je u pitanju novinaru Milaviću dobro poentirala nepostojanje reakcija iz HDZ-a i RS-a. Osim toga, novinar je dobro istakao (ne)mogućnost ove tužbe zbog podijeljenosti vlasti u BiH. Odličan je bio i veoma temeljit prilog Milice Vučetić o gabaritima mosta. Ova je novinarka u Dnevniku u 19 emitiranom 1. augusta (voditelj Vlado Marić) u pravom svjetlu pokazala političke napetosti i nesuglasja oko temeljnih državnih interesa na primjeru odnosa Predsjedništva BiH prema gradnji Pelješkog mosta.

Dvadeset devetog jula bilježimo odličan prilog Milice Vučetić o ljetnom neradu bh. vlasti te iluzornoj i besmislenoj raspravi u Domu naroda Parlamenta BiH o tome kome čestitati sportske uspjehe: bh. reprezentaciji u sjedećoj odbojci, Hrvatskoj, Francuskoj ili pak Rusiji, vođenoj umjesto raspravljanja izmjena i dopuna zakona o krivičnom postupku i SIPA-i uz dovitljiv naslov: “Varljivo ljeto 2018”.

Ocjena: 7

 

AL JAZEERA BALKANS: Sve o napadu na novinare

26. juli – 2. august 2018.

O NOVINARIMA I BORCIMA: U sedmici iza nas, Al Jazeera Balkans je detaljno izvijestila o napadu na fotoreportera portala Klix i kamermana svoje kuće. U Vijestima u 20 emitiranim 27. jula (voditelj Saša Delić), u više vezanih vijesti doneseni su detalji napada. Temeljitije su obrađene teme u narednim informativnim emisijama. Tako je 29. jula (voditeljica Irena Kuldija) obrađena priča Lane Jašarspahić-Knežević o tome kako oboljeli od limfedema u Federaciji BiH nemaju adekvatnu njegu, urađena uz relevantne sugovornike te komparativni pristup s manjim bh. entitetom i zemljama regije.

TEHNIČKA GREŠKA: Posebno je urađen blok o pitanju izgradnje Pelješkog mosta (Vijesti u 20, 30. juli, voditelj Adnan Rondić). U nizu dobrih priloga sugovornici su bili akteri u BiH i Hrvatskoj. U jednom od priloga je bila tehnička greška: Šemsudin Mehmedović je potpisan kao Oleg Butković, dok Butković nije ni potpisan. U prilogu Aide Bećirhodžić navodi se “odgovor Evropske komisije”, dok su gledatelji ostali uskraćeni za pitanje postavljeno Evropskoj komisiji. Sve ove greške je anulirao voditelj koji je veoma vješto vladao obimnim činjenicama i gledatelje s umijećem vodio iz priloga u prilog. U izvještaju novinara Marina Veršića (31. juli, voditelj Saša Ćeramilac), problem izgradnje mosta je kontekstualiziran u noviju historiju, pa je istaknuto da do problema ne bi ni došlo da su dvije države na vrijeme ratificirale sporazum o granicama koji su potpisali Alija Izetbegović i Franjo Tuđman.

DOBRI I INFORMATIVNI PRILOZI: Tridesetog jula (Vijesti u 20, voditelj Adnan Rondić) bila je vijest o tome kako je zajednička komisija oba doma Federalnog parlamenta usaglasila prijedlog zakona o demobilisanim borcima te o izvodivosti, prezentirana tako vješto da prilog nije bio ni potreban. Gledaoci su umjesto zamornog tumačenja zakona dobili kratke i jasne informacije, prezentirane na jednostavan i prihvatljiv način. Jednako informativan i jasan je bio nešto duži prilog Borisa Gagića o (ne)usvajanju strategije za procesuiranje ratnih zločina u BiH (1. august, voditeljica Dalija Hasanbegović).

BITI DIO SVIJETA – PROBLEM ILI RJEŠENJE: Al Jazeera Balkans imala je niz dobrih priča i priloga iz regije i inostranstva. Tako je u Vijestima u 20 (29. juli) bio odličan prilog o migrantima u Bavarskoj, novinarke Nadine Maličbegović. Uz to, novinarka je na kraju priloga postavila pravo pitanje: kako će se usuglasiti sve članice EU u pitanju migranata kada to ne mogu ni dvije njemačke koalicione partije. U ovom izdanju vijesti bili su detaljni izvještaji o ubistvu odvjetnika u Srbiji, a novinarka Jelena Glušac je ubistvo kontekstualizirala u sukob kriminalne grupe Luke Bojovića i “suparničke grupe” no nije istakla koja je to suparnička grupa. U Vijestima u 20 emitiranim 28. jula (voditelj Adnan Rondić) ponuđena je temeljita priča o tome kako Hrvatska ima veliki problem s odlaskom visokoobrazovane radne snage nakon ulaska u EU.

Posebnu pažnju je i ove sedmice Al Jazeera Balkans posvetila problemima na Bliskom istoku te Africi. Tako su 28. jula Vijesti u 20 počele izvještajem o tome kako je egipatski sud osudio 75 ljudi na smrt povodom protesta 2013. godine. Bez politizacije, uz sugovornike iz Amnesty Internationala, priča je kontekstualizirana u problematiku ljudskih prava. Na isti je način dan kasnije napravljen prilog o oslobađanju palestinske tinejdžerke Ahed Tamimi iz izraelskog zatvora. Posebno se po kvaliteti u kontekstu akcentiranja ljudskih prava ističe blok u Vijestima u 20 (1. august) posvećen osuđujućoj presudi suda u Rumi protiv aktivista YIHR-a u Srbiji koji su prošle godine prekinuli promociju knjige osuđenog ratnog zločinca u Beški. Novinarka Jelena Glušac i voditeljica Dalija Hasanbegović su ovakvu presudu stavile u širi kontekst ljudskih prava i nesuočavanja s ratnim zločinima.

Ocjena: 9

 

KOMPARATIVNA ANALIZA:

Obje su televizije, kada je u pitanju BiH, pažnju posvetile pitanju izgradnje Pelješkog mosta, napadima na novinare, izmjenama zakona o demobilisanim borcima te onom o krivičnom postupku.

Jednaku su pažnju ove televizije posvetile požarima u Kaliforniji te problemima suočavanja EU s migrantskom krizom, s tim da je Al Jazeera Balkans posvetila više pozornosti Bliskom istoku. Također, na Al Jazeeri Balkans ove sedmice pažnja nije posvećivana politikantskim izjavama, dok na N1 jeste.