KAD SE NE MOŽEŠ NOSITI S KRITIKAMA, TI SE PROGLASI ŽRTVOM!

Foto: Fena

RTRS ostaje usamljen u neprofesionalnom načinu izvještavanja. To je prouzrokovalo nove probleme s aktivistima i građanima okupljenim na Davidovom trgu

“Iz dana u dan, pojedini članovi političkih partija i nevladinih organizacija napadaju Јavni servis Republike Srpske, novinare i urednike, pa i članove njihovih porodica. Politički analitičari smatraju da je to dio plana za pokušaj destabilizacije Republike Srpske i da će biti sve češći kako se budu bližili izbori u BiH.”

Ovim riječima počeo je prilog Radio Televizije Republike Srpske, emitovan u Dnevniku 2 devetog jula ove godine. On je objavljen i na portalu RTRS-a, u tekstu pod nazivom “Sve češći napadi na RTRS, njene novinare i urednike!”. Tokom malo više od četiri minute, RTRS se u ovom prilogu bavi svim negativnim reakcijama upućenim ka ovom servisu, podvodeći ih pod istu etiketu – prijetnje.

Najavljujući prilog, voditeljka Nada Arlov ističe da “problematizacija javnog servisa nije ništa novo jer je primjenjivana u svim zemljama, gdje je postojao plan rušenja demokratski izabrane vlasti”, pozivajući se na izjave analitičara koji su kazali svoje mišljenje za potrebe ovog priloga. Time se gledaocima jasno stavlja do znanja da napadi na RTRS nisu zbog problematičnog rada ovog servisa, već zbog šireg plana, koji obuhvata rušenje Republike Srpske. Kao prva prijetnja izdvaja se oštar i neprimjeren Facebook status Stefana Blagića, člana grupe Restart.

Blagićev status

“Neka Siniša Mihailović, Nada Arlov i Nada Veletić kao i direktor Fabrike laži dobro paze da me ne sretnu na ulici. Neka dobro, dobro paze!”, napisao je Blagić na svom Facebook profilu, a prenio je RTRS.

Novinar RTRS-a navodi da je razlog za ovu poruku navodno vijest koja je objavljena na RTRS-ovom portalu “i u kojoj je navedeno Blagićevo ime sa ličnim podacima, a nalazi se sa licima od ranije poznatim policiji i tužilaštvu”. Ono što novinar ovog priloga propušta da navede jeste da je RTRS sedmog jula, na dan velikog okupljanja grupe “Pravda za Davida” u Banjaluci, objavila vijest pod naslovom “Među učesnicima protesta i lica sa kriminalnim dosijeom”, u kojoj su navedena imena i prezimena 30 ljudi, imena njihovih očeva, datumi rođenja, mjesta rođenja i mjesta prebivališta, JMBG, kao i navodna krivična djela u kojima su te osobe učestvovale. Objavljivanje ovog teksta naišlo je na oštru osudu javnosti, pogotovo zbog objavljivanja ličnih podataka, zbog čega je RTRS ubrzo zatamnio dijelove spiska koji se odnose na lične podatke. Zbog velikog negodovanja i pritiska javnosti, tekst je ubrzo i uklonjen s portala RTRS-a, ali ne i s portala koji su ovu vijest prenijeli.

U tekstu se tvrdi da će za potrebe okupljanja na Trgu “biti uvezeni ljudi iz Federacije, kojima se nudi po 100 KM za dolazak u Banjaluku”. Ova rečenica kod publike budi osjećaj da se radi o zabranjenim, kriminalnim aktivnostima, za koje je potrebno platiti građanima, te ih dodatno dovesti iz drugih krajeva BiH.

“RTRS je u posjedu dokumenta koji jasno pokazuje da se na Trgu Krajine danima okupljaju osobe dobro poznate policiji i tužilaštvu. Od krađa, teških krađa, razbojništava, trgovine drogama, nedozvoljene proizvodnje i prometa oružja ili eksplozivnih materija do nanošenja teških ili lakih tjelesnih povreda, gotovo svih 30 osoba u svom dosijeu imaju bar jedno ili više od nabrojanih krivičnih djela. I opet pitanje, kako je moguće da pravdu za stradalog Davida traže upravo oni koji su, u pravilu, u ličnom problemu sa pravdom i zakonom, i ko je te ljude okupljao na trgu Krajine”, naveo je RTRS u tom tekstu.

Blagić je ubrzo kontaktirao Agenciju za zaštitu ličnih podataka, najavio tužbu protiv RTRS-a, te zatražio da se objave dokumenta koja se pominju u tekstu. Umjesto objave uslijedilo je uklanjanje, pa je tekst povučen sa RTRS platforme.

“RTRS je sa svog portala uklonio jučerašnju vijest gdje su nas prozvali kriminalcima i objavili JMBG. Ipak, ovom prilikom poručujem lično Mihailoviću i Milinoviću, kao i ostaloj kvarnoj kompaniji, da se neće izvući, jer su tragovi ostali. Njih lično ću da pravno gonim, kao i pripadnike MUP-a za koje se utvrdi da su poslali ove podatke RTRS-u. Tragovi na internetu ostaju, gospodo, i to ne možete da izbrišete!”, naveo je Blagić.

Pokušaj diskreditacije

Želeći da diskredituje Blagića i predstavi ga kao licemjera koji druge ljude napada za iste stvari koje i sam radi, RTRS u svom prilogu “Sve češći napadi na RTRS, njene novinare i urednike!” navodi: “Blagić je kritikovao RTRS, zašto je objavila dokument sa njegovim imenom i prezimenom, a na Trgu Krajine lijepio je plakate poslanika sa fotografijama i ličnim podacima, koji nisu podržali zaključke Anketnog odbora u Skupštini Srpske.”

Ipak, RTRS ovdje izostavlja ključni detalj – Blagić je na spornim plakatima naveo samo podatke koji se odnose na funkciju narodnih poslanika. Za razliku od RTRS-a, on nije objavljivao adrese stanovanja, JMBG, imena roditelja i slično. Podaci koji su se našli na Trgu Krajine dostupni su na stranici Vlade Republike Srpske, a objavljena su imena i prezimena, datumi rođenja, mjesta rođenja i prebivališta (bez tačne adrese), stranačka pripadnost i funkcija poslanika u Narodnoj skupštini RS.

U navedenom prilogu se zatim nižu izjave zvaničnika koji su prethodnih godina kritikovali rad javnog servisa, kao i izjave političkih analitičara koji u potpunosti osuđuju napade na RTRS, ali i veličaju njen položaj u društvu.

“Ono sa čime se često u posljednje vrijeme suočavamo jeste koordinisan napad na javni servis. U svakom slučaju, očigledno je da nekim političkim snagama, ali možda i u međunarodnim krugovima ne odgovara takva pozicija RTRS-a, koja je, htjeli mi priznati ili ne, ozbiljna brana svim oblicima njenog urušavanja, a očigledno je da to mnogima smeta”, kaže analitičar Milovan Milutinović u prilogu.

RTRS podsjeća i da je ekipa ovog servisa bila napadnuta na okupljanju grupe “Pravda za Davida”. Ne navode se detalji, pa prosječan čitalac stiče utisak da je više osoba koje rade za ovaj medij fizički napadnuto na Trgu Krajine. Zapravo se radi o snimatelju kome okupljeni nisu dopustili da snima skup, pa su ga, ljuti zbog načina izvještavanja njegove kuće o slučaju “Dragičević”, uz zvižduke i naguravanje primorali da napusti Trg. Ovaj čin okupljenih na Trgu se ne može opravdati ni na koji način, ali je u ovom kontekstu bitno napomenuti o čemu se konkretno radilo i koji su bili uzroci. Organizatori okupljanja su odmah reagovali i zamolili građane da ne sprečavaju medijske radnike u obavljanju njihovog posla, kao i da se ne iskaljuju na ljudima koji nemaju nikakve veze sa odlukama rukovodstva.

Bez podrške kolega

“Kao ni tada, ni u posljednjem slučaju poruke Stefana Blagića na društvenoj mreži, nisu reagovala udruženja novinara”, navedeno je na kraju prilogu RTRS-a.

Osuđujući bilo kakav sličan pokušaj, primjećujemo da se ovim publici jasno stavlja do znanja da je RTRS ostao bez podrške kolega, koje ne žele da ih brane u teških trenucima. Zanimljivo je da se RTRS žali jer udruženja nisu reagovala zbog napada na njihovog snimatelja, a da ni oni sami to nisu uradili. Na sajtu RTRS-a, kao i informativnim emisijama, tog dana ne postoji niti jedna rečenica posvećena spornom događaju.

Ono što RTRS u ovom prilogu ne navodi, ali što se može posmatrati kao njegov glavni povod za snimanje, jeste ogromna količina nezadovoljstva i kritika upućenih ovoj medijskoj kući nakon velikog okupljanja grupe “Pravda za Davida” sedmog jula. Naime, RTRS je prvenstveno na svom portalu izvijestio da je skup podržalo nekoliko stotina građana, da bi informacija kasnije bila prepravljena u nekoliko hiljada. Zapravo, skupu na Trgu Krajine tog dana prisustvovalo je više od 15.000 građana.