ATV i TV1: Svečano otvaranje rušenja naplatnih kućica i Pravda za Dženana

Foto: FENA

ATV nastavlja proizvoditi promotivne priloge u korist vladajuće koalicije u RS-u, a TV1 ozbiljno i profesionalno obrađuje teme od važnosti za javnost

 

ATV: Sve se gradi, niko ne protestuje

18. – 21. juli 2018.

PROMOTIVNI BLOK VLADE RS-a: U ovoj sedmici monitoringa nije bilo direktne promocije predsjednika RS-a Milorada Dodika, ali to ne znači da nije bilo direktne promocije vladajuće koalicije. Naime, u Centralnim vijestima od 19. jula emitovana su četiri priloga u nizu o uspjesima Vlade RS-a, bez ikakvog kritičkog posmatranja njihovih aktivnosti. Sve počinje viješću kako je Vlada RS-a donijela odluku o najnižoj plati u RS-u, koja će biti 440 KM; zatim slijedi vijest na osnovu intervjua premijerke RS-a Željke Cvijanović (čitanje intervjua traje približno dvije minute); onda ide promotivni prilog posjete premijerke RS-a Željke Cvijanović opštini Modriča; na kraju slijedi promotivni prilog o ministru energetike, industrije i rudarstva RS-a Petru Đokiću. Tematizovanje ovih događaja ne bi bilo problematično da su urađeni izbalansirano i neutralno, mada bi i tada bila upitna važnost po opšti javni interes. Ovako smo dobili čitanje intervjua premijerke u kome nije rečeno ništa novo, čak se prenose kritike prema predsjedniku SDS-a Vukoti Govedarici (bez njegovog odgovora). Dva spomenuta priloga u nastavku su klasični primjeri medijske pristrasnosti, jer u prvom govori Željka Cvijanović o projektima u Modriči, a zatim načelnik Mladen Krekić afirmativno potvrđuje sjajnu saradnju; u drugom se stiče dojam da uopšte nije važna termoelektrana u Ugljeviku, nego šta ministar Petar Đokić ima da kaže o tome (a kaže samo afirmativno za Vladu RS-a).

Ovaj serijal od četiri vezana priloga predstavlja političke odnose s javnošću, što je mnogo opasnije od plaćenog političkog oglašavanja.

KO JE IZGRADIO NAPLATNE KUĆICE?: ATV 20. jula uživo izvještava o „svečanom otvaranju“ rušenja naplatnih kućica u Klašnicama, gdje novinarka Jelena Božunović u uvodu odmah napominje kako se „radi punom parom“. Međutim, tri od četiri izvora su zvaničnici koji svakako imaju interes da opravdavaju ovaj potez, dok je jedini koji se ne slaže odbornik Draško Stanivuković (mada se nije objasnio kontekst njegovog pojavljivanja). Nenad Nešić, Neđo Trninić i Dejan Gaković pravdavali su kašnjenje uklanjanja tvrdnjom da su krive žalbene procedure, dok u prilogu nema druge strane, odnosno, nismo dobili objašnjenje konteksta ovog problema. Ko je i na koji način izgradio naplatne kućice koje nikad nisu bile u funkciji? Zašto se toliko čekalo s pokretanjem procedure uklanjanja? Na ta pitanja nismo dobili odgovor, a to je mnogo korisnije za građane Republike Srpske.

IZDVAJAMO:

ATV u Centralnim vijestima od 21. jula nije izvještavao o skupu „Pravda za Dženana“ u Sarajevu, na kojem je bilo riječi i o slučaju Davida Dragičevića. Na taj način je nastavljeno ignorisanje protesta građana u Banjaluci i Sarajevu, dok se o slučaju Davida Dragičevića izvještava samo u kontekstu prenošenja izjava tužioca Želimira Lepira i predsjednika RS-a Milorada Dodika.

Ocjena: 3

TV1: Puna pažnja protestima u Sarajevu

18. – 21. juli 2018.

SKUP „PRAVDA ZA DŽENANA“ U SARAJEVU: TV1 je direktno prenosio proteste „Pravda za Dženana“, koji su počeli u 18 h, tako da je na početku Dnevnika urađena retrospektiva dešavanja do tog trenutka (uživo je izvještavao Slađan Tomić). Kao u slučaju protesta „Pravda za Davida“ od 7. jula, TV1 je ponovo objasnio kontekst, iznio procjene broja građana, te ponudio najvažnije izjave. Posebno se izdvaja razgovor uživo s ocem pokojnog Dženana Murizom Memićem, koji je govorio o daljim koracima i upućivanju predmeta Tužilaštvu BiH. Preneseno je i obraćanje Davora Dragičevića iz Banjaluke, tako da je cjelokupan protestni skup stavljen u kontekst opšteg interesa, a ne pojedinačnih slučajeva.

ZAKON O IZBORNIM JEDINICAMA: U Dnevniku od 19. jula je emitovano šest vezanih priloga o sjednici Doma naroda Parlamenta FBiH, što je ponudilo dovoljno informacija o svim otvorenim pitanjima. Počelo se s osnovnim informacijama o sjednici, te kako je ona bila organizovana; zatim slijede izjave delegata u Domu naroda Jasenka Tufekčića, predsjedavajuće Doma naroda Lidije Bradare, zamjenika predsjedavajuće Doma naroda Drage Puzigaće, potpredsjednika FBiH Milana Dunovića; te se na kraju priča zaokružuje izjavom člana Predsjedništva BiH Dragana Čovića, koji je kompletan proces donošenja zakona o izbornim jedinicama nazvao udarom na ustav. Dakle, u ovoj priči su svi dobili prostor da kažu šta misle, a pošto se govorilo o smjeni Drage Puzigaće, njegova izjava je snimljena telefonom. Nije bilo neuravnoteženosti, što je pokazano dan kasnije. Naime, u Dnevniku od 20. jula je gostovao Nedim Ademović (stručnjak za ustavno pravo), koji je pojasnio građanima pravnu terminologiju koja se koristila u prethodnom danu. Glavno pitanje je bilo da li FBiH treba da donese zakon o izbornim jedinicama, što je gost razjasnio tvrdnjom da treba i mora, jer je to propisano samim Izbornim zakonom BiH.

Kako bi se izbjeglo stavljanje na stranu neke političke opcije, najjednostavniji i najefektniji način je da se prenesu sve relevantne izjave, što je TV1 i uradio. Kada su se čuli svi učesnici, dan kasnije je ponuđen kontekst, tako da su građani imali potpunu informaciju.

IZDVAJAMO:

U Dnevniku od 18. jula voditelj Ognjen Blagojević nakon priloga o izgradnji tunela u Goraždu i komentara premijera FBiH, upućuje ironičan komentar „biće, biće…“, aludirajući na predizborna obećanja koja ne prestaju. Budući da je u pitanju centralna informativna emisija, trebalo bi izbjegavati bilo kakva subjektivna mišljenja novinara, koliko god da su simpatična i interesantna.

Ocjena: 9

Komparativna analiza:

Za ATV protesti „Pravda za Dženana“ u Sarajevu kao da se nisu desili, dok je TV1 (uz direktna prenos prije Dnevnika) uživo izvještavao i prenio sve relevantne izjave učesnika. ATV prenosi isključivo izjave zvaničnika kada je u pitanju „Pravda za Davida“, dok su protestni skupovi za njih nevažni. Isto tako, dok ATV emituje promotivne blokove Vlade RS-a, TV1 emituje informativne blokove o dešavanjima na sjednici Doma naroda Parlamenta FBiH. Jedinu sličnost ove sedmice možemo pronaći u novinarskim komentarima koji ne bi trebali imati mjesta u informativnim prilozima („radovi, kao što vidite, teku punom parom“, ili „biće, biće…“).