ATV i TV1: Govor mržnje i zveckanje oružjem

Foto: AFP

ATV se detaljno bavio izjavom Nasera Orića, a prešutio je poziv na nasilje Rajka Vasića. TV1 je tematizovao tvitove Rajka Vasića, a samo se usputno dotaknuo izjave Nasera Orića

ATV: Na partijskom zadatku

11. – 17. juli 2018.

O SREBRENICI, KAD SE BAŠ MORA: Kao što se i očekivalo, većina medija iz Republike Srpske, pa tako i ATV, svjesno izbjegava detaljno izvještavanje o obilježavanju genocida u Srebrenici. U Centralnim vijestima 11. jula Tijana Kecman izvještava uživo o komemoraciji 35 žrtava, koristeći termine „stradanje Bošnjaka“ i „nije bilo mnogo zvanica“. Prenesene su izjave Hasene Smajić, koja je govorila o traganju za istinom, a mnogo prostora je dobio i visoki predstavnik za BiH Valentin Incko, govoreći o tome kako je pravo na dostojnu sahranu jedno od osnovnih ljudskih prava. Nije bilo kontekstualizacije događaja, tako da je kompletan prilog izgledao previše sterilno. Nakon tog priloga, gotovo ista minutaža se daje podsjećanju na dešavanja o napadu na tadašnjeg premijera Srbije Aleksandra Vučića prije tri godine, gdje Nenad Knežević navodi tri izvora (koji osuđuju postupke neotkrivanja počinilaca) i detaljnu pozadinu priče. Uz to, voditelj se u najavi priloga koristi prilikom da nedostatak konflikta u obilježavanju genocida nadomjesti podsjećanjem na događaj od prije tri godine. Ovaj prilog pokazuje da ATV ima kapacitet da radi precizne i cjelovite priče, ali samo onda kada im to odgovara.

Sličan zaokret desio se i 12. jula, kada Tijana Kecman podrobno izvještava o služenju parastosa srpskim žrtvama u Zalazju: četiri izvora, životne priče i objašnjenje konteksta. Moramo zaključiti da je cjelokupno izvještavanje ATV-a o Srebrenici završeno sa samo jednim prilogom o konkretnom događaju, te dva propratna koji ne tretiraju aktuelna dešavanja. Više pažnje se posvetilo izbjegavanju upotrebe riječi „genocid“, kao i umanjivanju značaja samog obilježavanja (nisu prenosili izjave zvaničnika sa komemoracije).

UPITNO ISTRAŽIVANJE JAVNOG MNJENJA: Predizborna kampanja je nezvanično počela, što smo mogli vidjeti u Centralnim vijestima od 14. jula. Milana Sitničić izvještava o tome kako SNSD uživa najveću podršku prema rezultatima istraživanja javnog mnjenja, a koje je objavio portal opcija.net. Na navedenom portalu, između ostalog, stoji: „… portal opcija.net imao je uvid u detaljno i relevantno, nezavisno istraživanje javnog mnjenja, realizovano za potrebe jedne ovdašnje parlamentarne stranke“, te: „… prezentovani su podaci prikupljeni terenskim radom na čitavom prostoru RS, u periodu od 13. do 18. juna, na reprezentativnom uzorku od čak 4.950 ispitanika“. Prvi problem je što opcija.net navodi, a ATV nekritički prenosi, da je istraživanje relevantno i detaljno, ali nigdje ne vidimo na osnovu čega se to tvrdi? Ime naručioca se krije, agencija je opet samo „renomirana“, tako da možemo zaključiti da se ovom tipu rezultata „vjeruje“ koliko se „vjeruje“ mediju koji ih je objavio. Drugo, pokušava se dodati na važnosti istraživanja koje navodno ima 4.950 ispitanika, ali kao što smo pisali ranije, veličina uzorka nije nužno mjerilo relevantnosti: uzorak od 1.200 ispitanika može biti precizniji od onog koji ima 5.000. Mi, naravno, ne znamo detalje ovog istraživanja: na koji način je anketa sprovedena, koji je metod uzorkovanja, kolika je statistička greška, koji stepen povjerljivosti i slično.

ATV-u to nije bilo dovoljno, pa 15. jula radi novi prilog o istom istraživanju, gdje se detaljno u tri infografike predstavljaju rezultati, bez ikakvog kritičkog pogleda na relevantnost. Raspoređuju se mandati po izbornim jedinicama, predstavlja se ko će biti predsjednik i s kolikom razlikom, a sve s početnom premisom „renomirane“ agencije koja je uradila „relevantno i detaljno“ istraživanje za „nepoznatog“ naručioca.

NASER ORIĆ I RAJKO VASIĆ: Vijest dana 13. jula bila je izjava Nasera Orića u kojoj je, između ostalog, rekao poznati stih Matije Bećkovića „Ćeraćemo se još“. Izjavu je OHR okarakterisao kao govor mržnje, dok su je ostali sagovornici u prilogu okarakterisali kao „zveckanje oružjem“. Prilog Gorana Katića je urađen solidno, bez posebne dramatizacije i nepotrebnog davanja na značaju takvim izjavama.

S druge strane, ATV se ne bavi tvitom Rajka Vasića, kao da se taj govor mržnje nije ni desio.

IZDVAJAMO:

Iako smo prethodnih sedmica kritikovali javljanja uživo određenih novinara i novinarki, ove sedmice primjećujemo znatan napredak. Izvještavanje Nataše Milojević 16. jula o migrantskoj krizi je jasno i precizno, bez poštapalica i nejasnog jezika. Ista stvar je i s Milanom Sitničić – solidno izvještavanje uživo 13. jula sa suđenja u predmetu „Trezor“.

Ocjena: 3

 

TV1: Usputno o izjavi Nasera Orića

11. – 17. juli 2018.

SREBRENICA: Izvještavanje o obilježavanju genocida u Srebrenici počinje posebnim foršpanom, te se u posebnoj cjelini unutar Dnevnika predstavlja 12 priloga. Od ispovijesti porodica žrtava, preko obraćanja zvaničnika, do reakcija na događaj širom regiona. Posebno se ističe razgovor uživo između Adise Herco i bivšeg načelnika Srebrenice Ćamila Durakovića, jer se na ovaj način priča kontekstualizuje. Naime, sagovornik navodi glavne razloge današnjih nerazumijevanja oko toga da li je bio genocid ili ne, govoreći o krivici politike, a ne narodu i kolektivnoj krivici jedne strane.

Posmatrano sa strane novinarskog profesionalizma, TV1 je u prvom prilogu o komemoraciji 35 žrtava napravio izlet u mješavinu novinarskog izvještavanja i emocionalne pristrasnosti (muzika, spiskovi žrtava u maniru dokumentarnog filma), dok se ostali prilozi mogu smatrati čisto novinarskim.

RAJKO VASIĆ I NASER ORIĆ: Kada je u pitanju govor mržnje, a još kada se desi na dan obilježavanja genocida u Srebrenici, potpuno je normalno očekivati tematizaciju. Rajko Vasić je 11. jula objavio tvit koji spada u govor mržnje i direktno pozivanje na nasilje, što je u Dnevniku od 11. jula i navedeno kao vijest (s reakcijom OHR-a). Dan kasnije, Jovanka Nina Todorović radi priču o ovom tvitu, navodeći zvanični stav SNSD-a i OHR-a, dok MUP RS-a nije imao komentar. Zatim, anketa s građanima Sarajeva i Istočnog Sarajeva pokazuje osude govora mržnje, a prilog završava napomenama da u FBiH i BiH postoji govor mržnje kao krivično djelo. Prilog je urađen profesionalno, bez bespotrebne dramatizacije.

Ipak, 13. i 14. jula TV1 ne izvještava o izjavi Nasera Orića („Ćeraćemo se još“), nego tek 15. jula spominje ovaj događaj u kontekstu sastanka predsjednika Srbije Aleksandra Vučića i predsjednika RS-a Milorada Dodika. Ajla Bešlija navodi kako je Dodik bio oštar u osudi takve izjave Orića, dok je Vučić bio „odmjereniji“ jer je rekao kako je neko možda pogrešno razumio stihove Matije Bećkovića. Iako se slučajevi Rajka Vasića i Nasera Orića ne mogu porediti direktno, ipak se mora reći kako bi ovakve postupke trebalo javno osuditi, bez obzira na to o kojoj strani se radi. Tematizovanje Vasićevog govora mržnje je opravdano, ali bi bilo opravdano i tematizovanje izjava Nasera Orića.

SPORTSKA EUFORIJA: Kako je BiH zemlja tri konstitutivna naroda i ostalih, prva vijest u Dnevniku 15. jula bila je hrvatska reprezentacija, koja je na Svjetskom prvenstvu u Rusiji osvojila drugo mjesto (u uvodu priloga su navedeni i uspjesi bh. reprezentacije u sjedećoj odbojci i pobjeda Novaka Đokovića na Vimbldonu). Bojan Govedarica se javio uživo iz Viteza, gdje je ponudio anketu s građanima prije i tokom utakmice, što je zaokruženo informacijama o tome kako nije bilo nikakvih incidenata. Sportske vijesti mogu biti prve samo u ekstremnim slučajevima, ali se ovdje radilo upravo o takvoj situaciji: ne dešava se svaki dan da jedna reprezentacija iz regiona ostvari takav uspjeh.

IZDVAJAMO:

Prvostepena presuda u slučaju Dženana Memića (16. juli), prilog Ajle Bešlija koji je kompletan događaj stavio u kontekst koji zaslužuje. Sve je upotpunjeno razgovorom uživo s Murizom Memićem, ocem stradalog Dženana. Dobili smo odgovore na pitanje značaja oslobađajuće presude za slučaj saobraćajne nesreće (jer otac godinama tvrdi da je Dženan ubijen, da nije bilo nikakve saobraćajne nesreće).

Ocjena: 7

Komparativna analiza:

Kao što smo najavili prošle sedmice, događaj kakav je obilježavanje genocida u Srebrenici je takve prirode da se mediji svake godine svrstavaju u tabore koji imaju različite poglede na ovaj događaj: ATV je na strani koja u dešavanjima u Srebrenici vidi velika stradanja Bošnjaka, ali ne i genocid; TV1 je na strani zvanične presude Suda u Hagu, koji je dokazao da se u Srebrenici desio genocid. Imajući u vidu da je izborna godina, većina medija se ne usuđuje da mijenja pozicije. Vidjeli smo da je ATV izvještavao o ovoj temi i dao joj prvo mjesto, ali je sadržaj priloga više prešutio nego što je rekao. Bilo je važnije kritikovati napad na Vučića od prije tri godine nego reći više aktuelnih informacija. S druge strane, TV1 je imao poseban temat posvećen ovome, pa je logično reći da su imali detaljnije i cjelovitije informacije (posebno izdvajamo intervju s Ćamilom Durakovićem). Međutim, stiče se dojam da je TV1 jedva dočekao da izvještava o govoru mržnje Rajka Vasića, dok je o izjavama Nasera Orića izvještavao samo usput i u kontekstu drugih tema. ATV radi suprotno: tematizuje Orićeve izjave, dok nije „vidio“ govor mržnje Rajka Vasića.