PROTESTI U BANJALUCI: ATV više skriva nego što otkriva, a TV1 informiše i objašnjava

Foto: tuzlanski.ba

Obje televizije imale su javljanje uživo sa Trga Krajine. Dok je izvještaj ATV-a bio sam sebi svrha, TV1 je ponudio kontekstualne informacije i prenio dio atmosfere sa događaja

 

ATV: Izvještavanje o protestima u Banjaluci niti informiše niti objašnjava

4. – 10. jul 2018.

ZBUNJIVANJE JAVNOSTI „UŽIVO“: Protest „Pravda za Davida“ se održavao 7. jula na banjalučkom Trgu Krajine, s početkom od 19 sati (kada počinju i Centralne vijesti na ATV-u). Bila je to idealna prilika za medij da tematizuje ovaj skup, jer se ne dešava često da se u bilo kakvom kontekstu okupi 10 do 15 hiljada ljudi (a da pri tome nije stranački miting ili tribina). ATV otvara Centralne vijesti parastosom srpskim žrtvama u Bratuncu, potpuno zanemarujući dešavanja u Banjaluci. To i ne bi bilo toliko sporno da je prilog Sonje Danojlić Jovanović urađen prema standardima profesionalnog novinarstva, međutim, prilog sadrži pet izvora koji predstavljaju klasičnu promotivnu kampanju trenutne vladajuće koalicije. Ipak, odmah nakon ovog priloga slijedi uključenje uživo sa Trga Krajine (Vanja Vasilić), gdje smo dobili jedno veliko – ništa! Nema priloga, nema podataka o broju učesnika, nema preciznih informacija o razlozima protesta, nema snimaka Davora Dragičevića. Niti u jednom kadru nismo vidjeli širi plan koji bi gledaocima nagovijestio broj ljudi koji se okupio. U vezanoj vijesti nakon uključenja se govori o tome kako Davor Dragičević ne priznaje izvještaj Tužilaštva, nakon čega se emituje izjava tužioca Želimira Lepira, koji dobija kompletan prostor da kaže kako su sve činjenice „pouzdano utvrđene“. Nema druge strane, nema objašnjenja konteksta, pa se stiče utisak da bi bilo bolje da ATV nije ni izvještavao – vjerovatno bi tako gledaoci dobili više informacija.

GLASNOGOVORNICI SOCIJALISTIČKE PARTIJE: Ove sedmice nije bilo Milorada Dodika kao u prethodnim sedmicama monitoringa, ali ATV nije propustio priliku da ponovo postane držač mikrofona trenutnoj vladajućoj koaliciji. Iako su pokazali da mogu na kritički način izvještavati o političkim partijama (primjer su izvještavanja o navodnim problemima unutar SDS-a), to je, izgleda, pravilo samo kada se radi o opoziciji. U Centralnim vijestima od 8. jula Tijana Kecman i Kristina Sekerez izvještavaju o 8. kongresu Socijalističke partije Republike Srpske. U prilogu smo čuli kako je promovisan novi izborni slogan, nakon čega slijede tri izjave sa kongresa. Sve izjave su afirmativne po trenutnu vladajuću koaliciju, predsjednik stranke Petar Đokić je izjavio kako su promovisane politike budućnosti. Nakon priloga, gost uživo u programu je ponovo Petar Đokić, koji je održao petominutni monolog, jer nije bilo kritički orijentisanih pitanja.

Ovakvi prilozi pokazuju kako se mediji instrumentalizuju u političke svrhe: izvještavanje na ovaj način graniči s plaćenim političkim oglašavanjem.

JEDNOSTRANO O STEFANU BLAGIĆU: Centralne vijesti 9. jula počinju prilogom o Stefanu Blagiću (predsjedniku Udrženja ReStart) i njegovom slučaju s objavljivanjem poruke na Facebooku, što je rezultiralo pozivom na policijsko ispitivanje. U prilogu imamo klasično zanemarivanje konteksta i jednostrano izvještavanje, jer ATV nigdje ne pominje šta je povod Blagićeve poruke. Naime, na dan održavanja protesta „Pravda za Davida“ RTRS je objavio lične podatke Stefana Blagića (matični broj, adresu stanovanja) nazivajući ga građaninom s kriminalnim dosijeom. O tome nismo čuli ništa u Centralnim vijestima, gdje su tri pristalice vladajuće koalicije dobili prostor za komentarisanje. Takođe, ovaj događaj je stavljen u kontekst s neusvojenim izvještajem Anketnog odbora, što je posebno spominjao poslanik u NSRS-u Dragoljub Davidović (SNSD). Slično kao u prethodnom primjeru, potpuno je narušena uravnoteženost zarad političke promocije vladajuće koalicije.

IZDVAJAMO:

U Centralnim vijestima od 9. jula Božana Živanović izvještava o nastavku štrajka derventskog UNIS-a, ali bez uključivanja izvora koji imaju nadležnost za rješavanje krize. Okosnica priloga je inicijativa radnika koju su uputili predsjedniku RS-a Miloradu Dodiku, tražeći od njega da se pozabavi ovim pitanjem, kako bi radnici konačno primili plate. Iako ovdje ne možemo kriviti ATV zbog toga, simptomatično je kako je potpuno legitimno postalo tražiti direktno od predsjednika da rješava pitanja za koja nije direktno nadležan.

Ocjena: 2

 

TV1: Protesti u Banjaluci prikazani u kontekstu

4. – 10. jul 2018.

PROTESTI U BANJALUCI U CENTRU PAŽNJE: Dnevnik od 7. jula počinje uživo uključenjem Slađana Tomića sa Trga Krajine u Banjaluci. Prilog počinje anketom s građanima Banjaluke, nakon čega novinar nudi pozadinu priče protesta „Pravda za Davida“. Nakon toga slijedi razgovor s jednom od članica organizacionog odbora, što je zaokruženo dijelom govora Davora Dragičevića. U kontekstu priče su navedeni svi relevantni podaci o broju prisutnih, razlozima okupljanja i o tome kako skupu prisustvuje još dvoje roditelja iz Federacije BiH koji imaju sličan problem.

Uključenje uživo je ispunilo svoju funkciju, jer je prenesena atmosfera sa protesta, što i jeste bio primarni cilj. Uzimajući u obzir da se Dnevnik emituje od 19 sati, kada je i počeo skup, moramo reći da je prilog urađen po svim profesionalnim načelima novinarstva (javni interes, istina, posljedičnost, tačnost i slično).

ŠTA JE POTPISANO U SOFIJI: U Dnevniku od 9. jula jedna od centralnih tema bio je ugovor o gradnji autoputa Banjaluka – Prijedor, koji su potpisali Republika Srpska i jedna kineska kompanija. Ugovor je zasnovan na koncesiji, a budući da nije potpisan na zvaničnom dijelu sastanka u Sofiji, TV1 posvećuje tri vezana priloga ovoj temi. Prvo je šef kluba poslanika SNSD-a u Parlamentarnoj skupštini BiH Staša Košarac rekao kako je potpisivanje ovakvih ugovora u nadležnosti entiteta, nakon čega slijedi opsežniji prilog Armine Sadiković. Međutim, pošto je i tu ostalo nejasno da li su prekršene određene procedure nadležnosti, nakon priloga slijedi izjava Denisa Zvizdića, predsjedavajućeg Vijeća ministara BiH (koji je iznio stav da je bilo potrebno odobrenje Vijeća ministara). Dakle, ni u jednom prilogu se ne nameće stav novinara, nego se ostavlja gledaocima da prosude nakon iznošenja stava svih zainteresovanih strana. Na ovaj način se TV1 nije svrstao ni na jednu stranu, što profesionalni mediji svakako i ne bi trebali raditi.

MARŠ MIRA PREMA SREBRENICI I DODIKOV SPIN SA IZVJEŠTAJEM: Dnevnik od 8. jula počinje prilogom o Maršu mira prema Srebrenici, čime zvanično počinje obilježavanje Dana sjećanja na žrtve genocida u Srebrenici. Iako se nesumnjivo radi o događaju od velike važnosti, ipak se može postaviti pitanje da li je pet vezanih priloga o ovoj temi mnogo. Ovo je tema koja svake godine podiže tenzije u Bosni i Hercegovini i zbog toga se mora posmatrati u takvom kontekstu: većina medija u Republici Srpskoj negira značaj ovog dana, dok većina medija u Federaciji BiH izvještava o genocidu. Kada se stavi u takav kontekst, TV1 nije pretjerivao u naglašavanju takvog neslaganja, što je dokazano u prilogu o Dodikovoj izjavi kako traži od Vlade RS-a povlačenje izvještaja o žrtvama u Srebrenici. Izvještaj je urađen za vrijeme dok je Milorad Dodik bio premijer RS-a, da bi sada odjednom počeo priču kako se on ne slaže s tim i kako je to bio pritisak međunarodne zajednice. Takođe, u izjavi Branislava Borenovića, predsjednika PDP-a, navodi se kako predsjednik RS-a može to uraditi sam sa Vladom RS-a, da nema potrebe da se NSRS uključuje u to.

Upravo zbog ovakvih situacija naglašavamo kako se instrumentalizuju teme iz prošlosti u svrhu političke kampanje, jer je izborna godina. Najmanje što mediji mogu uraditi u ovakvom kontekstu je da ponude gledaocima što širi dijapazon stavova, kako bi građani sami definisali svoje mišljenje.

IZDVAJAMO:

Izvještavanje o otmici bebe u Hadžićima je proteklo bez bespotrebnog dizanja panike, s izjavama svjedoka i telefonskim javljanjima nadležnih institucija. Izvještavano je u kontinuitetu, sve do razrješenja i hapšenja osumnjičene osobe.

Ocjena: 8

Komparativna analiza:

ATV je izvještavanjem o protestima u Banjaluci više sakrivao nego što je informisao javnost. Kao da su svjesno zanemarili važnost jednog ovakvog protesta, pa je uključenje uživo ostalo zabilježeno kao „samo sebi svrha“. Sa druge strane, TV1 je uradio upravo suprotno, jer su informisali javnost o pozadini priče, najvažnijim informacijama i uspjeli su prenijeti dio atmosfere sa događaja. Isto tako, TV1 mnogo češće obavlja funkciju „psa čuvara“ kada su u pitanju političke partije, dok ATV često obavlja funkciju „držača mikrofona“, što se vidjelo na primjeru gostovanja Petra Đokića. Kada je u pitanju Srebrenica, ATV je izvještavao o tome najviše u kontekstu Milorada Dodika i izvještaja Vlade RS-a, dok je TV1 imao puno priloga o pripremama za obilježavanje 11. jula.