FAKE & SPIN: Dodikov trijumf i vanredno stanje u SNSD-u

Foto: rtvbn.com

Lažna istraživanja za zbunjivanje javnosti redovna su pojava uoči svakih izbora. I ovaj put RTRS izvještava o ubjedljivoj pobjedi Milorada Dodika, a BNTV o panici u SNSD-u

Izborna godina u Republici Srpskoj nikad nije bila ispunjenija lažima, spinovima i fake vijestima. A, kao predvodnici među lažiranim informacijama sve češće se izdvajaju navodna istraživanja javnog mnjenja o izborima u oktobru.

Tako smo se u prvih pet mjeseci ove godine mogli naslušati i nagledati raznoraznih istraživanja i anketiranja bez zvaničnog izvora, bez objavljene metodologije, bez broja anketiranih, bez svega onog što bi neko istraživanje moglo učiniti kompetentnim i prihvatljivim za objavu u medijima.

Ipak, sve ovo nije mnogo uticalo na uredništva velikog dijela medija, koji su odlučili da izađu u susret vlasti i opoziciji, u zavisnosti za koga navijaju, i prenesu građanima trenutno stanje javnog mnjenja. U većini slučajeva lažno, ali ko za istinitost danas pita.

Tako se dešavalo da ni jedno od ovih istraživanja nije bilo približno onom drugom, a čak smo mogli vidjeti kako se u samo dva dana rezultati anketa drastično promijene. Razlog za takav ishod je jednostavan. Većina ovih istraživanja nije ni rađena, a i onaj mali dio koji je urađen, napravljen je traljavo i od strane nestručnih lica čiji je cilj bio prosto udovoljavanje političkim naručiocima istraživanja.

Ankete Marka Pavića i DNS-a

Očiti primjeri takvih istraživanja kojima se pokušalo manipulisati javnošću su oni koji su se pojavili na portalu Insajder.ba, bliskom Demokratskom narodnom savezu. Inače, ovaj portal je počeo s radom 2017. godine, u vrijeme “poplave” ovakvih medija bez impresuma i kontakta, a već u prvim danima ove godine krenuo je s objavljivanjem raznih istraživanja o rejtingu stranaka.

Pa je tako 22. januara objavljen prvi u nizu tekstova koji se fokusirao na izbornu jedinicu jedan u RS-u. Mnogi bi se pitali zašto baš ova izborna jedinica, ali odgovor leži u već pomenutoj činjenici da je ovaj portal u uskoj vezi sa DNS-om Marka Pavića, koji je neprikosnoveni vladar Prijedora, a samim tim i ovog dijela RS-a.

Tako je u tekstu “Predizborno istraživanje: DNS vodi u izbornoj jedinici 1” objavljeno navodno istraživanje koje je sprovela renomirana inostrana agencija, a čiji rezultati su završili u rukama novinara portala Insajder.ba.

Prvo, niko ne zna ni ko su novinari ovog portala, a onda ni koja je agencija radila ovo istraživanje, što nas dovodi do logičnog zaključka da je jedini razlog objavljivanja ovakvih neprovjerenih podataka isključivo stvaranje utiska o rastu snage jedne političke opcije. Naravno, govorimo o DNS-u.

Da ne bude da pričamo u prazno, ovo nije jedini primjer u kojem Insajder.ba objavljuje neprovjerene informacije u korist svojih političkih favorita, jer je isto učinjeno i dva mjeseca kasnije, kada su objavljeni podaci koje je opet “radila jedna renomirana svjetska agencija” u kojoj SNSD vodi, a DNS raste na 13,1 odsto.

Zanimljivo je da je samo dan nakon objave ovog istraživanja objavljeno novo, na portalu Opcija.net, koje takođe pokazuje rast DNS-a.

I ovo istraživanje odmah se našlo na portalu Insajder.ba iako rezultati odstupaju od onih koje su prezentovali dan prije, osim u dijelu koji se tiče napretka DNS-a i stabilizacije ove partije, što je, izgleda, jedino i bilo važno.

RTRS i SRNA u službi SNSD-a

Da i SNSD ima medije za promociju trenutnog rejtinga, potvrdili su nam RTRS i agencija SRNA.

Tako je u aprilu SRNA objavila tekst o navodnom istraživanju prema čijim podacima SNSD osvaja skoro polovinu glasova na izborima.

Iz opozicije su pokušavali ukazati da se radi o lažnom i netačnom istraživanju, ali bezuspješno, jer se ono odmah našlo i u Dnevniku RTRS-a.

Ipak, da ne ispadne da do istraživanja koja idu naruku SNSD-u dolaze samo novinari SRNA-e, potrudilo se uredništvo RTRS-a mjesec dana kasnije. Oni su tad “iskopali” tekst sa do tada nepoznatog portala TOP, prema kojem je rađeno istraživanje javnog mnjenja na osnovu čega su dobijeni rezultati koji Miloradu Dodiku daju 59 odsto podrške građana RS-a.

I opozicija “konja za trku ima”

Da ni mediji naklonjeni opoziciji u Republici Srpskoj nisu ostali imuni na objavljivanje kojekakvih istraživanja bez uporišta u realnosti, pokazuju mnogi primjeri. Jedan od njih je svakako i tekst “Ankete najavljuju pad, Dodik otpušta ‘stručnjake’, Željku čeka debakl”, objavljen na portalu Naš-portal.net, koji je za kratko vrijeme postao udarna vijest u mnogim medijima, kao što su BN televizija, B1info i Novo vrijeme, te šerovan na skoro svim nalozima SDS-a na društvenim mrežama.

Samo desetak dana nakon toga, upravo BN televizija pravi prilog u svom dnevniku i objavljuje tekst na portalu o navodnim rezultatima istraživanja rejtinga među mogućim kandidatima na izborima i opštoj uzbuni u vladajućoj stranci. Kako su to naveli u naslovu – “Vanredno stanje u SNSD-u!”, novinari BN televizije su, pozivajući se na izvor iz najveće političke partije u RS-u, objavili da SNSD može računati na izborni poraz. I ovaj put niko nije smatrao da bi bilo važno potkrijepiti ove tvrdnje nekim čvršćim dokazima, poput imena agencije ili pojedinaca koji su radili istraživanje, metodologije ili bilo kog drugog pokazatelja koji bi išao u prilog istinitosti iznesenih tvrdnji.

Da ovo nisu usamljeni slučajevi, pokazuje nam najnoviji tekst “Panika u SNSD: Pada rejting!”, u kojem se navodi da SNSD nikad nije gore stajao u posljednje vrijeme, sve na osnovu tajnih izvora.

Bot mašine

Osim tekstova o istraživanju javnog mnjenja klasičnim putem, koji nam ne pokazuju ni približno stanje na terenu, u posljednjih nekoliko dana mediji sve češće objavljuju vijesti o anketama provedenim putem njihovih internet-portala i društvenih mreža.

Ipak, ni ove ankete nisu nam prenijele stvarno stanje, a za to su se pobrinule vojske botova opozicije i vlasti, što najbolje pokazuje ispitivanje javnog mnjenja na portalu Frontal.ba, gdje se u samo nekoliko jutarnjih sati u potpunosti promijenio ishod ankete.

Sve u svemu, ovakve ankete i istraživanja nas tek očekuju, jer su izbori sve bliže, a ako je suditi prema onome što smo mogli vidjeti dosad, njihov jedini cilj je zbunjivanje javnosti.