ATV i TV1: Kako činjenice mogu postati zanimljive priče?

Foto: Reuters

TV1 stavlja činjenice u kontekst, ne zaboravljajući da bitne priče treba predstaviti što detaljnije, a ATV često izvještava bez objašnjavanja konteksta

 

ATV: Da li je „alternativa“ približavanje RTRS-u?

2. jun – 5. jun 2018.

INTERVJU KAO PRVA VIJEST: Alternativna televizija je u prva dva dana analiziranog perioda počela dnevnik prenošenjem izjava „Politike“, koja je uradila intervju s predsjednikom Republike Srpske Miloradom Dodikom. Predsjednik RS-a je rekao kako je Republika Srpska dio velike prevare s migrantima i da je logično da se srpski narod okreće Rusiji, što ova televizija nekritički prenosi. Štaviše, prvi put iste izjave prenose u prilogu o migrantima, dok je drugi put urađen prilog u kojem Bojana Nešković samo prenosi i parafrazira Dodikove izjave. Publika je do sada ovakve priloge mogla vidjeti isključivo na RTRS-u, koji često prednjači u nekritičkom prenošenju Dodikovih izjava. Takođe, potrebno je naglasiti da dosadašnja urednica Informativnog programa Andrea Jaglica više ne potpisuje dnevnike.

MIGRANTSKA KRIZA BEZ VEĆEG ISTRAŽIVANJA: Priču o migrantima ATV započinje, navodno, alarmantnim podacima o širenju bolesti, uz podatke da je zaraženo preko 100 migranata. Prenošenjem izjava Selama Midžića (Crveni krst Bihać) i Milorada Dodika donosi se dramatizacija događaja, koja se odgovorima anketiranih građana smanjuje. Inače, ATV je jako malo prostora posvetio pitanju migranata, uglavnom se baveći zvaničnim stavovima bez problematizovanja ove značajne teme. U emisiji od 2. juna se desila jedna situacija u kojoj je najava voditelja sa priče o migrantima potpuno nelogično prešla na izjave gostiju iz Apostrofa, koji su govorili o slučaju Davida Dragičevića i Pravdi za Davida.

PRAVDA ZA DAVIDA: ATV je od promjene vlasničke strukture prije nekoliko mjeseci ovu temu potpuno marginalizovao, jer su o ovoj temi izvještavali samo kada govore o Anketnom odboru, dok su u protivnom spominjali samo po jednu rečenicu u kojoj konstatuju kako se okupljanja građana nastavljaju u Banjaluci. Problematično je što se pokret Pravda za Davida proširio preko cijele Bosne i Hercegovine, o čemu ATV ne želi izvještavati. Prilog o zaključcima Anketnog odbora od 5. juna je urađen korektno, jer su emitovane izjave više članova odbora koji su glasali za zaključke i jednog, Drage Kalabića (SNSD), koji je bio protiv. Takođe, iako još uvijek nema dovoljno informacija, kao druga vijest tog dana je objavljena kratka informacija da je u blizini kuće Darka Ilića bačena eksplozivna naprava.

Ocjena: 3

 

TV1: Kada državne institucije zakažu

2. jun – 5. jun 2018.

INSTITUCIJE U BiH NE ZNAJU BITNE INFORMACIJE: TV1 je u dnevnicima 4. i 5. juna problematizovao priču o studentu Semiru Mašetoviću, koji je uhapšen u Turskoj zbog sumnje da je uključen u terorističke akcije. Novinarka Adisa Herco prenosi izjavu Bakira Sadovića, ambasadora BiH u Turskoj, koji tvrdi da su njegova ljudska prava zagarantovana i da nema mjesta za paniku. S druge strane, Irfan Čengić (SDP) postavlja pitanje o tome kada će javnost u BiH saznati istinu o ovom slučaju? Dan kasnije oglasio se i konzul BiH u Turskoj Began Muhić, koji uvjerava da je u kontaktu s Mašetovićem i da se očekuje rasplet situacije. Novinar Ernad Metaj dodatno pojašnjava pozadinu priče, tako da građani mogu biti potpuno obaviješteni o slučaju. Institucije BiH nisu reagovale, ni Predsjedništvo BiH, što novinar posebno ističe kao negativno, jer je običaj da se države oglase u takvim situacijama.

MNOGO DETALJNIJE O MIGRANTSKOM PITANJU: U emisiji od 5. juna TV1 je pokazao kako treba raditi priču o osjetljivim temama. Iako su izvještavali i ranije, mnogo pitanja je ostalo neodgovoreno, što iscrpno objašnjavaju novinari Adem Mecavica i Amira Jablan. Naime, ranije je glavna vijest bila kako Crveni krst u Bihaću najavljuje povlačenje iz Unsko-sanskog kantona jer nemaju dovoljno pomoći od nadležnih. U novom prilogu se počinje s tim kako je ta informacija iskorištena isključivo da bi se ubrzala reakcija nadležnih, što je dobar način smanjivanja dramatizacije i potencijalnog podizanja panike. Pored izjava direktno uključenih u pomoć, migranti su lično upitani da kažu svoju stranu priče, gdje se ponavljala izjava kako, ipak, jedan obrok dnevno nije dovoljan. Ovaj odlično urađen prilog se završava intervjuom s Huseinom Rošićem, premijerom Unsko-sanskog kantona – novinar mu je postavio konkretna pitanja, gdje je sagovornik iznio relevantne činjenice o kriznoj situaciji.

STRANAČKO ZAPOŠLJAVANJE: U emisiji od 3. juna emitovan je prilog o problemu stranačkog zapošljavanja u BiH, gdje među sagovornicima nije bilo aktuelnih političara koji bi mogli spinovati priču u svoju odbranu. Ivana Korajlić iz Transparency Internationala je u nekoliko izjava iznijela osnovne probleme takve prakse u BiH, navodeći da je najveći problem nepostojanje normativa i sistematizacija radnih mjesta u državnim i entitetskim službama. Ovo je jedan od najvećih problema u BiH, prema stavovima Evropske komisije, pa je problematizovanje ovog pitanja od posebnog značaja za javnost.

Ocjena: 9

Komparativna analiza:

Prilozi o događajima u Domu naroda Parlamentarne skupštine BiH pokazuju da ATV i TV1 imaju drugačiji pristup. ATV u svom izvještavanju djeluje konfuzno, često se ne može sa sigurnošću znati da li govore o usvajanju Zakona o krivičnom postupku ili izmjenama Izbornog zakona; s druge strane, TV1 stavlja činjenice u kontekst, ne zaboravljajući da bitne priče treba predstaviti što detaljnije. Naime, osnovna razlika u svim temama ovog monitorisanog perioda je u tome što TV1 u prilozima koristi izjave istog sagovornika više puta, gradeći logički slijed priče. ATV često izvještava bez konteksta, što dokazuje prilog o novoj situaciji u Željeznicama Republike Srpske: najava urednice i voditeljke Tatjane Trninić je samo nejasan uvod u solidnu priču novinara Gorana Katića.