RTRS I BNTV: O čemu govore kada ne govore o Davidu Dragičeviću

Foto: Marko Metlas/ALO

Izvještavanje i neizvještavanje o protestima “Pravda za Davida” najbolji su pokazatelj kako javni servis RS-a i BNTV percipiraju stvarnost u kojoj živimo

RTRS: Šute li šute

30. april – 6. maj 2018.

ČEGA NEMA: Šta to gledaoci u dnevnicima nisu imali priliku vidjeti, odnosno o čemu nisu adekvatno informisani, a ključno je za nedjelju iza nas? Riječ je o nastavku svakodnevnih protesta građana Banjaluke koji pod motom “Pravda za Davida” zajedno s njegovim roditeljima traže od nadležnih institucija istinu o smrti mladića Davida Dragičevića.

UOBIČAJENA PRAKSA: O protestnim okupljanjima uredništvo Dnevnika 2 odlučilo se progovoriti samo onda kada bi se o istom oglasili entitetski predsjednik i premijerka. Koji su, očekivano, građansko nezadovoljstvo etiketirali politizacijom, odnosno zloupotrebom građana i porodice Dragičević od  opozicije. O porukama koje javnosti svakodnevno šalju i otac pokojnog Davida i građani – RTRS šuti. Jednako kao što šuti i o uvredama koje građanima upućuju pojedini članovi SNSD-a. Ali i o članu te stranke koji je na društvenim mrežama naveo da bi vrh Ministarstva unutrašnjih poslova RS trebao podnijeti ostavku zbog gubitka povjerenja javnosti.

Rad policije na istrazi oko ovog slučaja duboko je podijelio vlast i opoziciju u RS-u. A novinari Dnevnika nastavili su s uobičajenom praksom opširnih prenošenja reakcija predstavnika vlasti na stavove opozicije, o čijem sadržaju gledaocima donose tek šture, pa time i izvučene iz konteksta, informacije.

Slaven Dimitrić je u Dnevniku 2 petog maja donio izvještaj čiji je kontekst i uz najpažljivije gledanje bilo teško razumjeti. Iako je početna teza bila, kako to predsjednik bh. entiteta RS Milorad Dodik tvrdi, “namjerno izopštavanje RS-a iz razgovora o Izbornom zakonu BiH, iako se ovaj entitet tiče načina izbora delegata u federalnom Domu naroda”, ostatak izvještaja bavio se i pitanjem Venecijanske komisije, nagađajući, bez jasnih argumenata, kakva je njena uloga u ovom procesu. A kulminacija su izjave zvaničnika SNSD-a koji tvrde “da sve to odgovara Savezu za promjene kako bi i nakon oktobarskih izbora, zbog nemogućnosti konstituisanja novih vlasti, na vlasti ostao”?!

EKONOMSKI NAPREDAK: Jahorina ekonomski forum bio je tek povod da novinari Dnevnika zaspu javnost, nažalost, neutemeljenim optimizmom. Tri dana su gledaocima nuđeni podaci o ekonomskom rastu i napretku RS-a, iskazanoj brizi za građane i njihov životni standard. Sve ono što u svakodnevnom životu osjeti tek mali broj ljudi. Uz to, iako je ovaj skup najavljen kao regionalni, ostalo je nejasno ko je od predstavnika država iz regiona, osim Srbije, istom prisustvovao.

Izdvojeno

Izvještaj o Međunarodnom danu slobode medija svoje mjesto našao je u Dnevniku trećeg maja u 26. minutu. I ako je suditi prema onome što je gledaocima ponuđeno, uposlenicima u ovoj profesiji teče med i mlijeko. A kao krunski dokaz ponuđena nam je izjava novinara CIN-a, koji je saopštio da u svom radu nikada nije naišao na problem cenzure. Da su se okrenuli i širom otvorenih očiju pogledali oko sebe i kuće u kojoj rade, itekako bi vidjeli realnost. Ali RTRS je RTRS.

Ocjena 1

BNTV: Dodik i novinari, Šešelj i Hrtkovci

30. april – 6. maj 2018.

REALNOST ENTITETA: Izvještajima o dva društvena događaja – Međunarodnom prazniku rada i Međunarodnom danu slobode medija – novinari su javnosti pokazali realnost bh. entiteta Republika Srpska.

RADNICI I PROTESTI: Dok su radnici širom svijeta, uključujući i region, Prvog maja protestima iskazali nezadovoljstvo svojim položajem, u RS-u sindikati su procijenili da “efekata od izlaska na ulicu nema”. No, sugovornici novinara su svojim stavovima demantovali sindikalne vođe, ukazujući na to da se u ovom entitetu položaj radničke klase iz godine u godinu pogoršava.

SLUČAJNO ILI NAMJERNO? Kada je u pitanju Međunarodni dan slobode medija, gledaoci su mogli vidjeti sve licemjerstvo vlasti spram novinarske profesije u Republici Srpskoj. Slučajno, a kako je u izvještaju i ukazano, možda više namjerno, u istom danu i u isto vrijeme dok je Udruženje BH novinari u Banjaluci predstavljalo godišnji izvještaj o položaju novinara u našoj zemlji, premijerka RS-a organizovala je prijem za predstavnike samo “odabranih medijskih kuća”.

PREDSJEDNIK ČESTITA: Danina Milaković je, unatoč čestitkama koje je novinarima uputio predsjednik RS-a Milorad Dodik povodom njihovog dana, podsjetila na njegov dugogodišnji odnos prema svim onim koji misle drugačije od vlasti. Od psovki, prijetnji i uvreda upućenih vlasniku i novinarkama BNTV-a, preko višegodišnje zabrane ulaska u sjedište predsjednika RS-a novinarki Ljiljani Kovačević, pa do svih uvreda i napada i na ostale novinare/ke koji nisu poslušnici vladajućih struktura u ovom bh. entitetu.

Izdvojeno

Zašto se ratni zločinac Vojislav Šešelj upravo u nedjelju, šestog maja, uputio u vojvođansko selo Hrtkovci, gledaoci Dnevnika nisu saznali. U izvještaju su doneseni tek podaci o tome da su jake policijske snage taj pokušaj spriječile i štura informacija o fizičkom napadu Šešeljevih radikala na visokog funkcionera LDP-a, koji je za Šešelja kazao ono što on i jeste – ratni zločinac. Osuđen pred Haškim tribunalom upravo zbog progona Hrvata iz Hrtkovaca. Tako uredništvo Dnevnika nastavlja s praksom relativiziranja ratnih zločina i zločinaca iz reda srpskog naroda.

Ocjena: 6

Komparativna analiza

Izvještavanje i neizvještavanje o protestima “Pravda za Davida”, koji više od četrdeset dana traju u Banjaluci, najbolji su pokazatelj kako javni servis RS-a i BNTV percepiraju stvarnost u kojoj živimo. I kako BNTV radi i izvještava u interesu građana, a kako RTRS građane i njihove stavove ignoriše.