ZAKON O IZRABLJIVANJU SEZONSKIH RADNIKA

Foto: mostarski.ba

Novim zakonskim rješenjima Srbija bi mogla postati zemlja jeftine, potpuno obespravljene i nezaštićene radne snage

Piše: Tomislav Marković

Vlada Srbije odlučila je da spreči rad na crno i olakša poslodavcima prijavljivanje sezonskih radnika u poljoprivredi, šumarstvu i ribarstvu. Da bi se to postiglo, Ministarstvo rada donelo je Nacrt zakona o pojednostavljenom radnom angažovanju na sezonskim poslovima. Nacrtom zakona, odnosi između poslodavca i uposlenika su pojednostavljeni na način koji nije viđen u novijoj istoriji obespravljivanja radnika.

U članu 5. predviđeno je da se između poslodavca i sezonskih radnika umesto pisanog, sklapa usmeni ugovor. Poslodavac je dužan da radnika usmeno obavesti o uslovima rada i potencijalnim rizicima, a onda se kaže: “Stupanjem sezonskog radnika na rad smatra se da je prihvatio uslove rada i da je time zaključen usmeni ugovor o obavljanju sezonskih poslova.”

Drugim rečima, radnik neće imati nikakvu zaštitu od državnih institucija, niti će u rukama imati bilo kakav dokaz ukoliko dođe do sudskog spora sa poslodavcem. Ovakav zakon poslodavcima daje širok prostor za zloupotrebe. Na primer, poslodavac može da obeća radniku jednu cenu nadnice, a da mu plati znatno manje – ne postoji način da radnik na sudu dokaže da je zakinut. Ili poslodavac može da tvrdi kako radnik nikada nije ni radio za njegovu firmu. U svakom eventualnom sporu, usled nepostojanja pisanog ugovora, biće reč poslodavca protiv reči radnika, a dobro znamo kako se takvi slučajevi po pravilu završavaju.

Nacrtom zakona nije predviđeno ni ograničenje radnog vremena, nema zakonske obaveze da se evidentira broj radnih sati, ali je zato članom 6. predviđeno da poslodavac može da raskine (usmeni) ugovor s radnikom kad god mu se prohte. Ukoliko ovakav nacrt zakona bude usvojen, to će praktično značiti da država legalizuje rad na crno i dovodi sezonske radnike u položaj blizak ropskom.

Vlada Srbije, u želji da privuče strane investitore, 2014. godine u spotu na CNN-u reklamirala je Srbiju kao zemlju “jeftine radne snage”. Danas bi tekst za reklamu bio nešto drugačiji: Poslujte u Srbiji, zemlji jeftine, potpuno obespravljene i zakonom nezaštićene radne snage.