BHT1 I FTV: Zašto su borci u Dnevniku 2 samo kada blokiraju ulice?

Foto: tuzlanski.ba

Zbog načina na koje ih se tretira u dnevnicima, borci imaju puno pravo da budu ljuti na svoje javne televizije

 

BHT1: Rezerve spram vijesti o hemijskom napadu

3. – 9. april 2018.

DVIJE VERZIJE ISTOG DOGAĐAJA ILI DVA PRISTUPA: Zanimljiva stvar se desila u nedjelju. BHT1 je, baš kao i FTV, otvorio Dnevnik 2 vijestima o novom krvavom napadu u Siriji. Ali dok je federalna urednica Jadranka Milošević napad odmah okarakterisala kao hemijski, spekulirajući u nastavku ko je odgovoran, a ko opovrgava tvrdnje da se nalazi iza napada, na državnoj televiziji posve drugačija obrada (Blažica Krišto). Govorilo se o “navodnom napadu hemijskim oružjem”, kao i o tome da još nema potvrda iz nezavisnih izvora, ali i da se ne zna tačan broj poginulih. I da vodeće svjetske agencije iznose znatno manji broj. Ovdje su naše dvije javne televizije iznijele oprečne brojke. FTV je naveo kako je najmanje 90 poginulih u Doumi, dok je prema BHT1 najmanje 70 stradalih. Britanski javni servis, čuveni BBC, bio je gotovo jednako obazriv u prvoj obradi kao naša državna televizija, koristivši iste ili slične formulacije. No, na ovom primjeru smo mogli vidjeti koliku razliku pravi pri izvještavanju iz zaraćenih područja kada jedan medij pokloni puno povjerenje izvoru, proglašavajući ga za gotovu činjenicu, dok drugi koristi ograde, znak upitnika ili obazrivo navodi izvore vijesti. Pohvalno je što su obje televizije upozorile na uznemirujuće snimke, jer to ranije često nije bio slučaj. Naročito kada se koriste arhivski snimci iz devedesetih godina kod nas.

PRVI INTERVJU IZ OBNOVLJENE USPINJAČE: Urednik Seid Masnica jednostavnim je trikom obogatio Dnevnik 2 u četvrtak i učinio ga atraktivnim. Upriličeno je javljanje uživo iz novoobnovljene sarajevske žičare i razgovor s predstavnikom komunalnog preduzeća koje je zaduženo za održavanje. Građani BiH su iz ugodnog ambijenta nove turističke znamenitosti mogli saznati više informacija o redu vožnje i cijeni karte. Bio je to doslovce praznik za oči i uši. Ponos glavnog grada je vraćen i ovjekovječen i u TV ruhu.

IZDVOJENO:

Kada je federalni ministar zadužen za status boraca, Salko Bukvarević, u četvrtak poručio kako je Vlada dala podršku za povećanje invalidnina, vijest je stala u kratku crtu (urednik Seid Masnica). A i pored svih Vladinih obećanja, vijest o borcima eskalirala je do prvih minuta samo tri dana poslije. Ostaje nejasno zašto se o ovoj grupi, koja je nedavno blokirala gotovo sve bitnije saobraćajnice, izvještava samo onda kad je na ulici? Šta je to spriječilo urednika da se već u četvrtak ili petak zapita da li najavljena podrška zadovoljava prosvjednike? Da li su time ispunjeni njihovi zahtjevi?

OCJENA: 5

FTV: Solidni kada nema dnevne politike

3. – 9. april 2018.

NEDJELJNI DNEVNIK: Urednica Jadranka Milošević donosi nam sadržajno nedjeljno izdanje u kojem smo u svojevrsnom predahu od dnevne politike mogli čuti o lokalnim nevoljama. Jednako bitnim i značajnim gledateljima. U prilogu o sporu između zeničkih i federalnih vlasti oko komunalnih taksi za igre na sreću, bilo bi poželjno da se dobilo mišljenje nekog od prozvanih aktera s viših nivoa vlasti. Novinarka nas je izvijestila da je Federalno ministarstvo finansija odbilo dati komentar, ali gradonačelnik Zenice prozvao je i državno Ministarstvo finansija, kao i ministra pravde.

GLAVNA VIJEST DA SU PROTESTI ZAVRŠENI: Nove boračke blokade saobraćajnica, ali sada u mini formatu, pratili su naslovi “u toku izrada jedinstvenog registra”, ali i najava iz špice da su protesti završeni i da su bili u više gradova (Edina Šečerović). Urednička poruka je bila jasna: maknite se iz programa da nastavimo dalje s vijestima. Kako drugačije protumačiti otvaranje o top događaju koje počinje s tim da je događaj završio? Zar nije glavna novost poruka prosvjednika? Nepravedan tretman koji su borci dobili mogao se naslutiti još u četvrtak, kada se pravio izvještaj sa sjednice Vlade FBiH, jer tada je izostao opširniji prilog. Ili bar komentar boraca na najave da se sprema efikasno rješenje njihovih zahtjeva. Kao i u slučaju BHT1, čini se da su borci “televizični” samo kada blokiraju saobraćaj.

IZDVOJENO:

Hrvatska je u petak brujila o Brođanima koji zahtijevaju čist zrak i vodu i koji su se uputili do Zagreba ne bi li cijeloj zemlji ukazali na prilike u kojima žive. Zagađenje u Slavonskom Brodu dovodi se u vezu sa radom Rafinerije iz onog drugog Broda. S naše strane. Nažalost, naši mediji nisu se bavili ovim prosvjedom, iako je to bio idealan momenat da se ukaže na probleme s kojima se suočavaju Brođani s obje strane Save.

OCJENA: 5

 

KOMPARATIVNA ANALIZA:

Borci imaju puno pravo da budu ljuti na svoje javne televizije. Kada je ministar sa sjednice Vlade besjedio kako se sprema rješenje njihovih zahtjeva, da će im se povećati invalidnine i da im spremaju veću socijalnu sigurnost, BHT1 i FTV samo su isporučili ministrova obećanja. Bez da su se upuštali u provjeru da li je najavljeno i obećano na tragu onoga što je traženo u danima kada je glavni grad bio u blokadi. Kada su se borci nakon toga ipak pojavili na ulici, kamere su ih konačno zabilježile. Iako ih je FTV i tada ispratila s naslovima koji su jedva čekali da, sportski kazano, sviraju kraj.

Napad u Siriji prenijet je s nemalim razlikama: dok je za Federalnu njegov karakter (hemijski napad) činjenično bio izvjestan u prvom danu, za BHT1 događaj nije bio određen s potpunom sigurnošću. Drugi dan praćenja donio je već ujednačeniji ton na dvije televizije. Ali i tu je BHT1 nešto dulje spekulisao o autentičnosti snimaka napada, puštajući izjave navodnih svjedoka koji negiraju napad, a koje je pustila ruska Vlada. FTV je te izjave tek spomenuo. Ko je postupio ispravnije u prvom danu? Teško je odgovoriti. Jer i mnogi ugledni svjetski mediji poput britanskog Guardiana, koji su prepoznati po svom kredibilitetu i profesionalnosti, odmah su stali na stanovište da se nesumnjivo radi o napadu u kojem je korišteno hemijsko oružje. I da je to učinio Assadov režim.