RTRS I BNTV: Koji Bajram?

Foto: FENA

Samo nijanse dijele izvještavanje ovih kuća o vjerskim praznicima. Uopće ne spominjući Kurban-bajram, BNTV je poručio da je okrenut samo gledateljstvu srpske nacionalnosti. RTRS, kao javni servis, Bajram pozicionira na kraj Dnevnika

 

RTRS: Naš predsjednik

28. august – 3. septembar 2017.

CENTRALNA FIGURA: Uređivačka praksa da predsjednik bh. entiteta Republika Srpska Milorad Dodik bude centralna figura Dnevnika 2 ponovljena je i u ovoj nedjelji. U Dnevniku  28. avgusta (urednik Momčilo Ostojić), izjave entitetskog predsjednika emitovane su u čak četiri izvještaja. Od ponavljanja stavova vezanih za knjiženje objekta vojne imovine na BiH, njegovih razgovora s predstavnicima kineske građevinske kompanije, preko izjave oko nabavke službenih automobila za funkcionere RS-a, pa sve do prisustva na slavi opštine Pale.

VIJEST DANA: U istom kontekstu izdvajamo i Dnevnik prvog septembra. Samo je urednici Nadi Arlov jasno zašto je najava jednog u nizu sastanaka Dodika s predsjednikom Srbije Aleksandrom Vučićem vijest dana, kojom se otvara centralna informativna emisija. Ostaju bez odgovora pitanja zašto je ta informacija emitovana u formi izvještaja, kao i zašto je korišten Dodikov intervju agenciji Srna u kojem je, osim njegovih očekivanja od najavljenog sastanka, gledaocima predočen i niz po ko zna koji put izrečenih stavova o odnosu  RS-a prema ulasku BiH u NATO alijansu i knjiženju vojne imovine.

BESKRAJNO PONAVLJANJE ISTIH STAVOVA: I u Dnevniku 29. avgusta, RTRS se bavio, ponovo, temom već spomenutog knjiženja vojne imovine. Gledaocima nije na uvid dat nijedan novi argument zbog kojeg već mjesec dana ista tema gotovo svakodnevno forsira. Umjesto toga, samo ponavljani stavovi članova SNSD-a, vladajuće stranke u RS-u.

NOVA POLITIČKA AFERA: Priču o vojnoj imovini zamijenila je nova politička afera vezana za najavu smjene, a potom i ostavku glavnog revizora Službe za reviziju javnog sektora RS Duška Šnjegote. U tom kontekstu, i gledaoci Dnevnika javnog servisa imali su priliku, ali samo u naznakama, čuti šta sadrži nalaz revizije o izvršenju budžeta RS-a za 2016. godinu, što je bio i povod zbog kojeg je vlast RS-a i pokrenula pitanje smjene glavnog revizora. Naime, revizija je utvrdila da je Vlada RS prikrila budžetski deficit u iznosu od 130 miliona KM. Nažalost, umjesto sadržaja revizije, u fokusu Dnevnika ostao je stav Ministarstva finansija RS koji je revizore optužio da su “predočili lažne podatke o radu Vlade i njenih institucija”.

NEPROFESIONALNA PRAKSA: Lošu praksu da svjedočimo reakcijama na izjavu, saopštenje ili događaj prije nego o sadržaju istog/istih gledaoci budu informisani, bilježimo i u nedjelji iza nas. Iako gledaoci nisu upoznati sa sadržajem saopštenja Ambasade Sjedinjenih Američkih Država u BiH o odbijanju RS-a da dadne saglasnost na globalni fiskalni okvir BiH za narednu godinu, u dnevnicima 31. avgusta i 1. septembra prezentiran je niz reagovanja vrha vlasti RS-a na isti. Zašto je, kako je to isticano u izvještajima, globalni fiskalni okvir protiv RS-a, to nije objašnjeno, odnosno, novinari objašnjenje nisu ni tražili.

BEZ OBJAŠNJENJA POSTUPKA: Novčana kazna u iznosima od 45.000 KM za RTRS te 15.000 maraka za direktora Javnog RTV servisa RS-a, koju je izrekla Regulatorna agencija za komunikacije BiH (RAK), ocijenjena je kao napad na javni servis RS-a. RAK je kaznu izrekao zbog odbijanja RTRS-a da ispoštuje odluku regulatora i TV K3 dozvoli korištenje digitalnog signala preko predajnika Kozara. Iako očekivano,  gledaocima nije jasno objašnjen postupak korištenja TV signala. Umjesto toga, u dnevnicima prvog i drugog septembra izneseni su stavovi da je “kazna izrečena bez zakonskog osnova”. U Dnevniku drugog septembra otišlo se i korak dalje pa su sugovornici RTRS-a, političari SNSD-a, iznijeli tvrdnju da “SDS koristi RAK za obračun s RTRS-om, odnosno institucijama RS-a”.

SAMO “NAŠI” NESTALI: Koliko se, i 22 godine od okončanja rata, građana BiH vodi kao nestali, nismo saznali na Međunarodni dan nestalih. Iako je uvodni dio Dnevnika bio posvećen ovoj temi, fokus je bio isključivo na licima srpske nacionalnosti i stavovima članova porodica i udruženja koji su nezadovoljni procesom traženja i identifikacije. No, među nestalim se jednako vode i Srbi i Bošnjaci i Hrvati, pa javni servis, osim profesionalne, trebao bi da ima i moralnu obavezu da ih na isti način tretira.

Izdvojeno

Iako je javni servis koga finansiraju svi građani RS-a i koji ima obavezu pružiti podjednak tretman svim građanima i etničkim i religijskim skupinama, RTRS je još jednom pokazao da je daleko od toga. Primjer je Dnevnik prvog septembra u kojem je vijest o proslavi Kurban-bajrama emitovana u 33. minuti.

Ocjena 1

 

BNTV: Znaju kad hoće, ali neće baš uvijek

28. august – 3. septembar 2017.

IMAJU PRAVO, ALI… Urednica Dnevnika 2 prvog septembra, Suzana Rađen Todorić, ocijenila je da vijest o proslavi jednog od najvećih muslimanskih vjerskih praznika, Kurban-bajrama, ne zaslužuje prostor u centralnoj informativnoj emisiji ove medijske kuće. Kao privatna medijska kuća, to si i mogu dozvoliti. Kao i jasno pozicioniranje uz vjerske običaje i događaje srpskog naroda. Otuda i ne čudi da je ista urednica kao vijest dana kojom je otvoren Dnevnik 2 drugog septembra, sve sa “živim” reporterskim javljanjem, izabrala dolazak novog mitropolita dabrobosanskog na Sokolac.

KAKO SE TROŠI NOVAC: U Dnevniku 28. avgusta, novinarka Danina Milaković donijela je temu o načinu trošenja sredstava s računa posebnih namjena u RS-u. Radi se o računu na koji su bila položena sredstva od privatizacije i na kojem je od 1,5 milijardi KM ostalo tek 500.000 maraka. Dobar presjek načina na koji je novac potrošen te kako se nije namjenski i na zakonit način koristio.

SVE O JEDNOJ AFERI: Za razliku od većine novinarki/novinara koji potpisuju izvještaje u Dnevniku 2, Danina Milaković događaje analizira dajući tako gledaocima uvid u širu sliku bitnih političkih, ekonomskih i društvenih pojava. Potvrdila je to i analizom dešavanja vezanih za najavljenu smjenu, a potom i ostavku glavnog revizora RS-a Duška Šnjegote. Urađena je geneza cijelog slučaja, a ponuđeni su i mogući razlozi njegove iznenađujuće ostavke te ponašanja vlasti i opozicije.

Izdvojeno

Držimo da bi u profesionalnom pogledu bio pozitivan iskorak da BNTV u svom dopisništvu u Sarajevu/Istočnom Sarajevu angažira još jednog novinara koji bi izvještavao o aktuelnim političkim dešavanjima. Time bi se stalo u kraj praksi da jedna novinarka (Slađana Jašarević) u istoj centralnoj informativnoj emisiji potpisuje čak tri izvještaja. Primjer: Dnevnik 2, 30. septembar.

Ocjena 6

 

Komparativna analiza

Samo nijanse dijele način na koji se RTRS i BNTV odnose prema vjerskim praznicima različitih nacionalnosti u BiH. Tako je, koristeći pravo privatnog medija i ne spominjući nijednom riječju prvog septembra proslavu Kurban-bajrama, BNTV jasno stavio do znanja da je medijska kuća okrenuta isključivo gledateljstvu srpske nacionalnosti.

RTRS je napravio samo kratki odmak, pozicionirajući vijest o proslavi Bajrama na kraj Dnevnika.