ŠOKANTNO, DRAMATIČNO, SKANDALOZNO, EKSKLUZIVNO: KAKO JE SOROS SPASIO 6. JANUAR

Tog 6. januara ništa se specijalno nije dešavalo u Bosni i Hercegovini. Odmarali su i političari i starlete. Pravoslavci su se spremali da dočekaju Badnje veče i Božić, Banjaluka da je očiste od snijega, a Republika Srpska da proslavi 9. januar. Zatišje pred buru. Novinari ne vole te dane kada se ništa ne dešava, kada moraju da stvore vijest ni iz čega.

Onda se iznenada pojavila neočekivana sila i riješila stvar, zapravo, pojavila se “vijest“ koja je malo koga ostavila ravnodušnim, a glasila je:

Soroš kuje tajni plan, u 10 tačaka, da u  2016. godini  udari na vaskoliko srpstvo i (s)ruši vlade Srbije i Republike Srpske?

Dalje smo mogli pročitati: “ׅAmerički milijarder Džordž Soroš, prema tajnom planu za 2016. godinu, čiji su se detalji pojavili u javnosti, stajaće iza pokušaja obojene revolucije u Republici Srpskoj i Srbiji, čiji je cilj zbacivanje njihovih vlada.”

Šta reći nego šokantno, dramatično, skandalozno, ekskluzivno.

Reče mi jedan čovjek

Informacija se pojavila na portalima medija Glas Srpske, RTRS (mada je poslije misteriozno nestala), PressRS, Alternativna televizija. Ni  novinska agencija SRNA nije ostala ravnodušna na ovu vijest, kao i neki  drugi mediji u regionu.

Naravno da sam otvorio da pročitam o čemu se radi jer ovo je u posljednje tri godine već ko zna koji plan za rušenje Republike Srpske i u pitanju je Soros, a s njim nema šale.

Problem 1. Na portalu PressRS imamo naslov “Soroš tajnim planom ruši vlade Srbije i Republike Srpske?”, Alternativna televizija saopštava “Još iz tajnog plana: Soroš ruši vlade Srbije i Srpske?” Upitnici na kraju naslova ukazuju na nesigurnost medija u tačnost takve informacije, ali informaciju u daljem tekstu niko ne dovodi u sumnju, dok, s druge strane, Glas Srpske nema nikakvu dilemu što se toga tiče i njegov naslov glasi “Soroš revolucijama ruši vlade RS i Srbije”.

Problem 2. Svi portali se pozivaju na “američke medije” ne navodeći koji su to mediji i koja su to dokumenta kojima se dokazuje ta Soroseva zavjera. Izgleda da je ovu informaciju prvi preuzeo 4. januara  srbijanski tabloid Kurir, koji se poziva na informacije portala Infowars, tj. na članak izvjesnog novinara Waynea Madsena, kojeg, opet, bije glas da percipira svijet drugačije od ostalih, odnosno da je sklon teorijama zavjere.

Problem 3. Tekstovi Glasa Srpske, PressRS-a i Alternativne televizije su skoro identični, s tim da je u Glasu Srpske jedan sagovornik više. Ako pokušamo da rekonstruišemo izvor ove vijesti, izgleda da je ona potekla od novinara Gorana Maunage iz Glasa Srpske, potom ga je preuzela novinska agencija SRNA, da bi na kraju završio na portalima PressRS-a i Alternativne televizije.  Znači, i pored toga što imamo neprovjerenu informaciju koja potiče iz upitnog izvora, niko od novinara nije uradio ništa da provjeri njezinu vjerodostojnost.

Problem 4. Iako imamo neprovjerenu informaciju i nepouzdan izvor, novinar Maunaga traži sagovornike koji bi prokomentarisali ovu vijest i nalazi ih.

Obrad Kesić kaže “da nema informacije iz prve ruke o vjerodostojnosti tog plana, ali napominje da je Soroš bio jedan od glavnih finansijera svih obojenih revolucija i da je svojevremeno podržao i opoziciju u Srbiji. ‘Bio sam tada deo te opozicije. To Soroševo otvoreno društvo direktno je sarađivalo s nama, usmeravajući nam direktno sredstva. Njegova fondacija se u međuvremenu promenila, ali je ostala vrlo aktivna. Mi svaki dan osećamo pokušaje stvaranja nestabilnosti u RS i to jeste najveći izazov u 2016. godini’.”

Uslovni refleks i domaći izdajnici

Potom ovu informaciju komentariše potpredsjednik Narodne skupštine Republike Srpske Nenad Stevandić, koji kaže “da je i taj plan dokaz da geopolitička ukrštenica na Balkanu još nije završena. ‘Mi, tradicionalno, na toj ukrštenici ne stojimo dobro. Zato smo ranije ostajali bez velikog broja stanovnika i teritorije. Bitno je da budemo svjesni tih procesa, pa makar bili i odgođeni, jer imamo ozbiljna iskustva o svojim stradanjima u posljednjih 100 godina. Od toga zavisi da li ćemo opstati. Nadam se da imamo taj uslovni refleks i da je on jači od međusrpskih gluposti, odnosno od raznih domaćih špijuna i satelita’.”

Zatim slijedi komentar članice Zajedničke komisije za odbranu i bezbjednost Parlamenta BiH Dušanke Majkić, koja kaže “ da ima dosta onih koji žele da Srpske bude što manja ili da je uopšte ne bude i da je pred srpskim zvaničnicima težak, ali ne i nerješiv zadatak. ‘Na različitim mjestima u svijetu prave te aranžmane i to mi osjetimo. To možemo osjetiti ako budemo snažni i jedinstveni. I Rusija je sada faktor na koji se mora računati. Ne može se više svašta raditi na Balkanu, a da o tome ne bude pitana i Rusija. Najneprijatnije u svemu je što su domaće snage zainteresovane za slične stvari, jer je u pitanju bjesomučna borba za vlast’.”

I na kraju, na portalu Glasa Srpske, ali ne i na portalima PressRS-a i Alternativne televizije, imamo izjavu profesora beogradskog Fakulteta za bezbjednost Zorana Dragišića koji “kaže da su vlade RS i Srbije stabilne, da iza njih stoji snažna podrška naroda, koju bilo koji pojedinac u svijetu, pa makar to bio i Soroš, ne može da sruši”.

Oči širom otvorene

Tog 6. januara, nešto što se može okvalifikovati kao glasina, zahvaljujući domaćim medijima, postalo je vijest. Sasvim je jasno da su mediji rutinski i bez bilo kakvog kritičkog odnosa preuzeli Sorosev plan, ne vodeći nimalo računa o relevantnosti izvora informacija. Interesantno je da se ta vijest poklopila sa već tri godine aktuelnom pričom vlasti u Republici Srpskoj o zavjeri nekih “centara moći” protiv ovog entiteta. Naravno, niko od domaćih medija neće nastaviti da istražuje ovu atraktivnu informaciju i pokušati da sazna više o planiranim Sorosevim aktivnostima u 2016. godini.

Nama u Republici Srpskoj i Srbiji ništa drugo ne preostaje nego da otvorimo četvere oči, podignemo borbenu gotovost, podmažemo oružje, prigrlimo paranoju i spremni dočekamo “napad” Georgea Sorosa.