TV1 I HAYAT: OD KULINA BANA…

 

TV1: NASJELI NA SPIN O VUČIĆU BAŠ KAO I DODIK

24. – 30. august 2015.

SPINOVANJE, LUDOM RADOVANJE: U nedjeljnom dnevniku obaviješteni smo da je Aleksandar Vučić izjavio kako RS treba da traži povratak nadležnosti koje joj je međunarodna zajednica oduzela. Odmah je preneseno i Dodikovo radovanje tim povodom. Tokom dnevnika stigao se oglasiti i Amer Jerlagić, predsjednik SBiH, da kaže kako je to sve rušenje BiH, baš kao da to niko drugi ne zna i kao da to samo on može spriječiti.

VUČIĆ DEMANTIRA, TV1 KASNI: Sve i da Vučić jest to rekao, osvrt je morao biti manje senzacionalistički. Međutim, radilo se o spinovanju na koje su na TV1 nasjeli. Prije emitovanja dnevnika TV1 iz Vučićevog kabineta je demantovano da je Vučić takvo što rekao. Dakle, za demanti su na TV1 morali saznati. Vijesti, pogotovo takve, treba provjeravati i tokom trajanja dnevnika. Da su, recimo, pratili reagiranja, mogli su naići i na demanti vijesti prostim podešavanjem kriterija pretrage na Googlu.

JEDAN ILI SVI KANDIDATI: Istog dana na TV1 gost im je bio Emir Đikić, jedan od petorice kandidata za predsjednika SDP-a. Ne može se ništa negativno reći ni za temu ni za pitanja. Međutim, moći će se reći za odabir gosta, ako do izbora ne ugoste i ostale kandidate. Bilo bi to zaista tendenciozno.

ŠTETNE MATERIJE: Interesantna tema načeta je i u prilogu o tuzlanskim radnicima. Radnici koji protestuju upozoravaju na štetne materije koje se nalaze u okviru jedne neuspjelo privatizirane firme a nad kojima nema nikakvog nadzora. Kad se naiđe na takvu temu, ona ne smije ostati na nivou jedne izjave. Bilo bi dobro da tome na TV1 u roku od odmah posvete barem prilog ako ne i temat.

SAMO GOLA INFORMACIJA: Dan prije, dnevnik su otvorili pričom o požaru u Krivaji. Međutim, osim gole informacije te tuge vlasnika i radnika firme nismo dobili ništa. Nije spomenuto, recimo, osiguranje. U kojoj mjeri ono može pokriti štetu. Da li su radnici u takvim slučajevima ičim zaštićeni ili prepušteni sebi, ni to nismo saznali. Priča je morala ići dublje. Ako sve nije moglo stati u jedan prilog, trebalo je nastaviti sljedećeg dana.

KULIN BAN I SIRIJSKE IZBJEGLICE: Kada i priču o Krivaji, imali smo i godišnjicu Povelje Kulina bana. Opet sve puno patriotskog patosa, kao u pričama o uspjesima bh. sportista. Predsjednik izvjesnog udruženja Bosfor, čije kompetencije o temi ne znamo, osim što je Bosnu uzdigao među zvijezde diplomatije, priču je doveo u kontekst izbjegličke krize koja ovih dana potresa svijet. Evropa kao ne da izbjeglicama da se slobodno kreću, a kad je to Bosna omogućavala drugima!? Pritom prešućuje da se u povelji radi o sporazumu o slobodnoj trgovini, a ne o slobodi kretanja i humanitarnim krizama. Ako su već htjeli praviti paralele sa sadašnjicom, logičnije je to bilo u vezi s hrvatskom intervencijom za zabranu izvoza mlijeka iz BiH u EU.

MUKE S JEZIKOM: Gotovo iz dana u dan imali smo priču o bosanskom jeziku u RS-u, tačnije o tretiranju tog naziva u tamošnjem obrazovanju. Međutim, nismo imali nijednog lingvistu koji bi rekao nešto o imenovanju jezika. Ime jezika ima istorijsku, lingvističku i političku pozadinu. Neophodno je razjasniti koja dimenzija prevladava u republičkosrpskom tretiranju tog naziva, a koja s druge strane.

PRIVATLUK I POLITIKA: Na TV1 imali su priču o reviziji poslovanja  državne agencije koja se bavi ličnim dokumentima. Otkrivene su brojne sumnje u malverzacije, što je izazvalo i pritisak na revizore. Tema je tretirana dva dana i dosta činjenica u vezi s njom je objavljeno. Tema je i zanimljiva jer otkriva spregu privatnog biznisa i politike kroz kriminalne radnje. Međutim, novinari trebaju sada pratiti tu temu do njenog razrješenja, ali i uticati na njeno pozitivno razrješenje.

PLUS SEDMICE

Priča o reviziji poslovanja Agencije za identifikacijske dokumente. Revizija je izazvala sumnju u kriminogeno poslovanje agencije, a TV1 to prepoznala kao informaciju koju je tretirala kao glavnu i učinila je uistinu bitnom u javnom prostoru.

MINUS SEDMICE

Nasjedanje na spin o Vučićevoj navodnoj izjavi.

OCJENA: 7

HAYAT: HISTORIJA BiH KAO HISTORIJA GUBLJENJA DOKUMENATA ZA NJU VAŽNIH

24. – 30. august 2015.

DA LI SU ZNALI ZA SPIN? Na Hayatu nisu ni spomenuli Vučićevu izjavu koja je bila spin. Postavlja se pitanje, da li su za nju uopšte znali? Naime, dobro je što nisu podlegli uticaju spina, ali razlozi nepodlijeganja su upitni. Ako su znali da se radi o spinu, trebali su to i objaviti. Ako su mislili da je izjava istinita, a nebitna, pogriješili su, jer bi bila bitna da ju je rekao. To je izjava koja utiče na regionalne odnose. Ako, pak, nisu znali za spornu izjavu, onda ne prate regionalnu političku scenu u dovoljnoj mjeri.

BEZ ODGOVORA: I na Hayatu su imali priču o požaru u Krivaji, tretirali su je čak dva dana, ali bez odgovora na važna pitanja kakvo je osiguranje te prava radnika u takvim situacijama.

Kao na TV1, prošla je priča o štetnim materijama u tuzlanskoj firmi nad kojima nema niko kontrolu jer je privatizacija neuspjela. Ta je izjava registrovana usputno i u danima pred nama morala bi biti prepoznata kao top tema barem jednog od dnevnika.

Hayat i TV1 su i u pogledu tretmana naziva bosanski jezik u RS-u identični. Bez riječi lingvista.

POVELJA KULINA BANA: Ono gdje je Hayat odskočio u odnosu na TV1 jest priča o Povelji Kulina bana. Bilo je i tu patriotskog patosa i povezivanja tadašnje i sadašnje Bosne te njene tobož vječne demokratije s nedemokratskim svijetom današnjice. Međutim, poveznica toga i današnjeg vremena barem nije bila podstaknuta izbjeglicama iz Sirije, već zabranom izvoza mlijeka iz BiH u EU. Činjenica jest da srednjovjekovna dozvola Dubrovčanima da trguju po Bosni i sadašnja zabrana plasmana mlijeka i mliječnih proizvoda Bosancima na tržište EU nisu isti par opanaka. Ipak, postoji nit koja ih spaja, a to su međunarodni trgovački dogovori.

Najbolji dio priče uradio je Tomislav Đurić. Odnosilo se to na činjenicu da u BiH ne postoji original Povelje. Onda je tim povodom urađen prikaz svih dokumenata važnih za BiH a koji su jednostavno izgubljeni. Tu je i Dejtonski sporazum, naprimjer, ali i bankarska garancija na 35 miliona maraka čuvana u sefu Ministarstva finansija BiH. Taj pregled jedna je od najboljih ilustracija odnosa države prema samoj sebi.

PLUS SEDMICE

Hronologija nestanka dokumenata važnih za BiH kao državu koju je uradio Tomislav Đurić.

MINUS SEDMICE

Ni riječi o izjavi Aleksandra Vučića kao najvećeg političkog spina u regiji u posljednjih mjesec dana sigurno, a vjerovatno i duže.

OCJENA: 8

KOMPARATIVNA ANALIZA

I TV1 i Hayat jednako kvalitetno izvještavaju o izbjegličkoj krizi. Što je najvažnije, rade to i s obzirom na bh. odnos prema krizi iako u BiH još nemamo izbjeglica. Nisu se ograničili samo na mjere koje BiH namjerava preduzeti u slučaju dolaska izbjeglica već i na pomoć bh. ljudi koju šalju izbjeglicama u Beograd. Također, svakodnevno se nađe pozitivan primjer građana BiH koji su otvoreni prema izbjeglicama, čime se utiče na razbijanje ksenofobije i ispoljava se čovječno, društveno odgovorno novinarstvo.

ISTIČEMO

Na Hayatu smo imali prikaz života u Čajniču koji je uradila Adijata Žiga. Nije bilo problem prepoznati, prilog je urađen usputno. Bilo je skoro dosta riječi o Čajniču, povodom ratnih zločina, o čemu je i Hayat izvještavao. Međutim, ono što je važno kod novinara Hayata jest što često neku temu iskoriste da urade nešto dodatno, nevezano za nju. Ako se ide u Čajniče zbog ratnih zločina, zašto ne uraditi i reportažu o životu tamo, nevezano za ratne zločine?