AL JAZEERA I N1: Objektivno i profesionalno o Oluji

Dnevnici N1 sadržajniji su i bogatiji. Dnevnici Al Jazeere posvećuju veću pažnju događanjima u svijetu, posebice na Bliskom istoku, ali upravo tu i najčešće dolazi do profesionalnih padova, jer Al Jazeera ne uspijeva baš uvijek sačuvati neutralnost i objektivnost kada izvještava o Bliskom istoku

 

AL JAZEERA: Jednostrano o Izraelu i Turskoj

3. – 9. august 2015.

BOJKOT IZRAELA: U srijedu, petog kolovoza, dnevnik Al Jazeere emitirao je prilog o izgradnji izraelskog kafića na muslimanskom groblju u Jeruzalemu. To je još jedan u nizu priloga s temom izraelsko-palestinskih odnosa i kršenja prava Palestinaca od strane izraelske države. Ono što i ovaj put nedostaje u prilogu, to je glas druge strane. U samom prilogu novinar Elias Karram pokušava razgovarati s vlasnikom kafića, no vlasnik odbija stati pred kamere i govori, kako nam novinar prenosi, da je prava adresa za njihova pitanja općina koja mu je dodijelila zemljište. Iako mu je vlasnik kafića dao adresu na kojoj bi trebali potražiti informacije, novinar nije posjetio tu adresu da potraži objašnjenje za izgradnju kafića na muslimanskom groblju. Umjesto toga, prilog se nastavlja tako da novinar ispriča priču o namjerama o daljnjoj gradnji na tom zemljištu, a pred kamere staju samo palestinski sugovornici. Ne znam da li je politika ove TV kuće bojkot institucija države Izrael, ali ovo nije prvi put da su novinari Al Jazeere preskočili zatražiti komentar nekoga s izraelske strane, službenog lica izraelskih institucija i javne uprave, kad je za tim bilo potrebe.

KO NAS ZAVADI?
Prilog Al Jazeere o “Kurdima između Turske i PKK”, emitiran petog kolovoza, može se uzeti kao primjer površnog izvještavanja o složenoj temi kakva je ova. Razlog takvog pojednostavljivanja slike može biti s ciljem slanja političke poruke. Višedecenijski sukob Kurda u Turskoj s turskom državom u prilogu se pokušava relativizirati i predstaviti kao da je zapravo riječ tek o sukobu ideoloških frakcija unutar kurdskog naroda, proturske i separatističke, bez dubljeg ulaženja u historijat sukoba koji su doveli do toga da se pripadnici kurdskog naroda nađu nekad i na različitim, suprotstavljenim stranama. Podjele među kurdskim stanovništvom Turske nisu uzrok, već posljedica sukoba. Uzrok je sustavna diskriminacija Kurda od strane turske države. Upravo zato, problematičan je i jezik priloga – novinarka prilog završava rečenicom: “Brojni su slučajevi da iz jedne kuće sin ode u tursku vojsku kako bi branio domovinu, a iz iste kuće netko se pridruži pripadnicima PKK koji vrše napade na tursku vojsku.” Upitno je koliko Kurdi Tursku doživljavaju svojom domovinom, ali čini se kako je upravo to bila politička poruka i cilj ovog priloga.

ZNATE LI ŠTO SE DOGAĐA U LIBIJI?
Nakon svrgavanja Moamera el-Gadafija s vlasti, splasnuo je interes svjetske javnosti za dešavanja u Libiji, a kamere svjetskih medija okrenule su svoje objektive prema drugim dijelovima svijeta. U petak, sedmog kolovoza, Al Jazeera je imala prilog o bolnici u Libiji koja je pred zatvaranjem. To je prvi prilog o Libiji nakon dosta vremena. Iz priloga saznajemo da se u Libiji trenutno odvijaju plemenski sukobi i da je veliki broj mrtvih. Ipak, izvještaji o tim sukobima su oskudni. Posebice u medijima na našem govornom području. S obzirom da nijedna TV kuća koja emitira svoj program na Balkanu nema bolje logističke uvjete za izvještavanje s afričkog kontinenta, bilo bi dobro kad bi Al Jazeera Balkans u svojim budućim dnevnicima posvetila više pažnje situaciji u Libiji.

 

PLUS SEDMICE:

Nema ga.

MINUS SEDMICE:

Prilog Al Jazeere o “Kurdima između Turske i PKK”. Prilog s ciljem slanja političko-propagandne poruke radije nego s ciljem izvještavanja javnosti.

OCJENA: 7

 

N1: Izuzetna posvećenost novinara Borisa Breze

3. – 9. august 2015.

KAKO SE PRIPREMA VIJEST: Prvi ovotjedni Dnevnik N1 započeo je temom najave generalnog štrajka od strane Saveza samostalnih sindikata BiH. Ispred Doma sindikata u Sarajevu javio se reporter Boris Brezo, koji je pratio sjednicu Sindikata tog dana. Nakon što nas je izvijestio da će sindikati razmotriti stupanje u generalni štrajk u skladu sa Zakonom o štrajku, novinar Brezo nam je demonstrirao kako se novinar profesionalac priprema za vijest. On je proučio Zakon o štrajku, pripremio prilog i gledatelji su istog trenutka imali priliku saznati sve buduće korake potrebne za zakonsko stupanje u generalni štrajk.

(NE)OPRAVDANO TROŠENJE: Isti novinar je u četvrtak, šestog kolovoza, uradio prilog o troškovima unutar državnih ministarstava. Voditelj dnevnika Darko Savić je u najavi priloga rekao da ministarstva imaju velike troškove unatoč najavljivanim mjerama štednje, a prilog je naslovljen “Ima se, može se”. Novinar Brezo ponovo je pripremio detaljan prilog u kojem su pobrojane mnoge stavke izdvojene za troškove unutar raznih ministarstava. Iako je Brezo još jednom pokazao marljivost i pedantnost u pripremi priloga, problem s prilogom je što se u njemu ne stavlja jasno do znanja razlika između opravdanih i moguće neopravdanih troškova. Tako saznajemo koliko će se novca izdvojiti za kupovinu novih službenih automobila, što bi se moglo činiti kao neopravdan trošak u vremenu štednje, ali isto tako saznajemo, primjerice, koliko novca je Ministarstvo vanjskih poslova predvidjelo za troškove kupovine avionskih karata. Nekako je teško pretpostaviti da bi kupovina avionskih karata za ministra vanjskih poslova mogla biti nepotrebni trošak. Na taj način prilog dobija pomalo senzacionalistički ton, jer novinari dobro znaju da su građani osjetljivi na pretjerana i bahata trošenja proračunskog novca od strane političara. Dobro je što se prilog bavio i namještanjem tendera, tj. Raspisivanjem tendera tako da se pogoduje određenim pružateljima usluga.

IMOVINSKI KARTONI: Boris Brezo je autor i trećeg priloga koji razmatramo. U petak, sedmog kolovoza, novinar je istraživao zašto Visoko sudsko i tužiteljsko vijeće BiH krije od javnosti imovinske kartone sudaca i tužitelja, premda bi oni, prema zakonu, trebali biti dostupni javnosti. Gledatelji su imali priliku vidjeti kako zakon krše čak i oni čija je obaveza da jamče provedbu zakona i pravdu. Sve u prilogu upućuje da Visoko sudsko i tužiteljsko vijeće BiH namjerno od javnosti skriva podatke o imovini svojih sudaca i tužitelja jer bi se time vjerojatno dokazalo da je imovina pojedinih sudaca i tužitelja veća od one koju bi mogli ostvariti putem svojih primanja, što onda upućuje na korumpiranost pravosudnog sistema u BiH. Izvrstan izbor teme od strane novinara.

PLUS SEDMICE:

Izvještavanje novinara i reportera Borisa Breze u cijelosti. Izuzetna posvećenost i pedantnost u pripremanju priloga.

MINUS SEDMICE:

Nema ga.

OCJENA: 10



IZDVOJENO:

U tjednu u kojem se obilježavala dvadeseta godišnjica vojne akcije “Oluja”, a privatni i državni mediji većinom prenosili samo jednu stranu priče, onu koja je službena istina na teritoriju na kojem djeluju i u skladu s “nacionalno odgovornim izvještavanjem”, treba istaknuti Al Jazeeru i N1 koji su prikazali cijeli spektar stavova i pogleda koji prate ovu vojnu akciju, kao i sve povijesne činjenice koje su se desile. Ove dvije TV kuće nisu izabrale stranu, već su profesionalno i objektivno prenosile kako se gleda na “Oluju” danas u Hrvatskoj, Srbiji, te Bosni i Hercegovini.

KOMPARATIVNA ANALIZA:

I ovoga tjedna dnevnici N1 televizije bolji su od dnevnika Al Jazeere. Iste su primjedbe i pohvale kao i protekli tjedan – dnevnici N1 su sadržajniji i bogatiji. Dnevnici Al Jazeere posvećuju veću pažnju događanjima u svijetu, posebice na Bliskom istoku, ali upravo tu i najčešće dolazi do profesionalnih padova jer Al Jazeera ne uspijeva baš uvijek sačuvati neutralnost i objektivnost kad izvještava o Bliskom istoku.

(U utorak, 11. august čitajte analizu Amera Tikveše: TV1 i Hayat TV)