N1 i Al Jazeera: Najbolji, čak i kada prave gafove

I ovoga tjedna, kao i prethodnog, prednost ide N1 televiziji, koja ima bolju, sadržajniju, informativniju i zanimljiviju uredničku koncepciju dnevnika. Unatoč određenim gafovima, i Al Jazeera ostaje na vrhu ljestvice profesionalnosti i informativnosti, ali ne s tako visokom ocjenom kao N1 

 

N1: Profesionalno, odmjereno, originalno, zanimljivo…

26. juli – 1. august 2015.

ZAKON O RADU: Glavna tema ovog tjedna bila je Zakon o radu u Federaciji BiH. Shodno tome, svi ovotjedni dnevnici N1 započinjali su s prilozima o tzv. Reformskoj agendi i Zakonu o radu. Novinarka Tina Jelin Dizdar potrudila se upoznati javnost pobliže sa sadržajem Reformske agende, a o Zakonu o radu FBiH i događajima vezanim za njegovo usvajanje u oba doma federalnog parlamenta, te protestima sindikata, izvještavao je Zvonko Komšić. Ovog tjedna svjedočili smo izuzetnoj posvećenost temama Zakona o radu i Reformskoj agendi u dnevnicima N1 televizije. U normalnim uvjetima, kad netko svoj posao radi po pravilima profesije, to i nije nešto zbog čega bi ih trebalo istaknuti ili pohvaliti. Međutim, u uvjetima koji su pratili sve oko Zakona o radu, tj. u uvjetima u kojima su mediji bili glasnogovornici u službi krupnog kapitala i kad su po raznim televizijama gostovali dežurni analitičari svega i svačega, kada su najednom zašutjele nevladine organizacije i intelektualna zajednica, glas predstavnika radnika nije imao ravnopravan status u mainstream medijima. Dnevnici N1 televizije su bili dovoljno korektni pa se u prilozima moglo čuti obje strane ravnopravno.

PREPOZNATLJIV STIL: I ovog, kao i prethodnih tjedana, bilo je ugodno slušati javljanja novinara Miodraga Sovilja u vezi s temom imigranata na srpsko-mađarskoj granici. Novinar Sovilj posjeduje prepoznatljiv jezični stil koji mu omogućuje da objektivno prenese zatečeno stanje na terenu s kojeg se javlja, a da uspije umetnuti i svoj komentar. Pritom se koristi blagom ironijom, nekad čak i cinizmom, što dodatno obogaćuje sadržaj i povećava gledljivost.

OSOBNA PRIČA NA PRAVOM MJESTU: I novinarka Minela Jašar imala je prilog u kojem je razbila strogo novinarsko pravilo po kojem je reporter/ka osoba koja samo prenosi vijesti. U prilogu o sarajevskom ratnom tunelu D-B, poznatom i kao Tunel spasa, novinarka nam je ispričala svoje osobno ratno iskustvo s ovim tunelom. Dok kamera iz ptičje perspektive prikazuje novinarku kako se s vojničkim ruksakom na leđima uspinje kroz tunel, ona nam otkriva: “Nakon prokopavanja tunela, dnevno je prošlo ovom rutom tri hiljade ljudi. Sjećam se da sam i sama, sa roditeljima koji su imali na leđima ruksak težine 40 kilograma, kao što ja sad imam, prošla kroz ovaj tunel i da nam je voda tada bila do članaka.” Iako jeste krajnje neuobičajena praksa da novinarka u prilog ubaci svoju osobnu priču, ovo je bio jako lijep dodatak priči o sarajevskom ratnom Tunelu spasa. Na ovaj način prilog dobija malo neformalniju, topliju formu, a da ničim nije narušena njegova objektivnost.

PLUS SEDMICE:

Teško je izdvojiti samo jedan prilog. Plus sedmice išao bi novinarima Tini Jelin Dizdar, Zvonki Komšiću, Miodragu Sovilju i Mineli Jašar za njihovo profesionalno, objektivno i originalno izvještavanje kroz cijeli tjedan.

MINUS SEDMICE:

Nema ga.

OCJENA: 10

 

AL JAZEERA: Šteta zbog gafa

26. juli – 1. august 2015.

OBJEKTIVNO, IPAK: Interesantno je bilo promatrati izvještavanje Al Jazeere o početku turskih napada na položaje ISIL-a i kurdskih boraca. Iako je Al Jazeera u dosta prijašnjih tema znala biti proturski nastrojena i vršiti suptilnu propagandu (izvještavanje oko stote godišnjice zločina/genocida nad Armenima) ili proerdoganovski nastrojena (izvještavanje povodom parlamentarnih izbora u Turskoj), ovoga puta Al Jazeera je bila u velikoj mjeri objektivna. U javnosti su sve glasnije spekulacije da su turski vojni napadi na položaje ISIL-a zapravo samo paravan za vojni obračun Turske s kurdskim borcima. Al Jazeera nije prešutjela tu priču i nekoliko se puta s terena javljala reporterka Zeina Khodr, koja je odista približila gledateljima stajališta svih strana i dala široku sliku o tome kako na situaciju gledaju i Turska, i SAD, i Kurdi, i ostali.

MANJI GAF: Više puta iz turskih gradova javljao se i Adnan Rondić, koji je isto objektivno izvještavao o tijeku događaja u Turskoj, ali ipak ne i bez jednog manjeg gafa. Naime, prvog kolovoza novinar Rondić javlja se iz turskog grada Suruč, koji je gotovo u potpunosti naseljen Kurdima. Novinar nas upoznaje sa situacijom u gradu i kako tamošnji mještani gledaju na hapšenja od strane Turske, u kojima je uhićeno na stotine ljudi osumnjičenih da su suradnici Kurdske radničke partije (PKK), zabranjene u Turskoj. On pokušava izvući mišljenje jednog kurdskog mještanina, i kad se vidi da ovaj iz opreza ne želi reći što misli o tome, novinar prilog završava svojim zaključkom: “Veliki broj stanovnika Suruča ne odobrava vladine akcije protiv Kurdske radničke partije, ali nije ni mal broj onih koji vladi daju podršku, ali kažu – to nije priča za televiziju.” Ne može se gledateljima reći postoji veliki broj onih koji vladi daju podršku, ali, eto, to nisu htjeli reći pred kamerama. Na taj način novinar od gledatelja traži da vjeruju njemu na riječ. Gledatelj ne može znati je li nam novinar prenosi istinu ili propagandno djeluje u korist jedne strane. Nije na novinaru da gledateljima ponudi spekulacije kao zaključak, već činjenice i priče s terena.

PLUS SEDMICE:

Izvještavanje reporterke Zeine Khodr o turskim napadima na položaje ISIL-a i kurdskih oslobodilačkih snaga. Objektivan i cjelovit prikaz stajališta svih strana uključenih u sukob.

MINUS SEDMICE:

Reportaža Adnana Rondića od prvog kolovoza iz turskog grada Suruča. Novinar je gledateljima nametnuo zaključak.

OCJENA: 8

KOMPARATIVNA ANALIZA:

I ovoga tjedna, kao i prethodnog, prednost ide N1 televiziji jer ima bolju, sadržajniju, informativniju i zanimljiviju uredničku koncepciju dnevnika. Unatoč određenim gafovima, i Al Jazeera ostaje na vrhu ljestvice profesionalnosti i informativnosti, ali ne s tako visokom ocjenom kao N1.

(U utorak, četvrti august čitajte analizu Amera Tikveše: TV1 i Hayat TV)