ATV I FACE TV: KAKO RAZBITI LJETNU MONOTONIJU? REFERENDUMOM ILI EMIROM SULJAGIĆEM?

Ljetna monotonija polako umrtvljuje informativne televizijske programe. Unatoč tome, Face pravi sve bolje vijesti – od izbora tema, pa do načina obrade. Ipak, morali bi razmisliti da li jeftino politikanstvo doprinosi njihovoj kredibilnosti ili ne. ATV, sa druge strane, potpuno je utopljen u referendumski delirij. Ne samo da im političari diktiraju teme o kojima će izvještavati već i definiraju termine koje će upotrebljavati. A oni to ne primjećuju?

 

ATV: OPET REFERENDUM

25. juni – 1. juli 2015.

BILJEŽENJE REAKCIJA: Prvog jula Rada Kokošar pripremila nam je još jedan referendumski prilog – kako vlasti u Republici Srpskoj opet nameću referendumsko pitanje javnosti. Novinarka je bilježila reakcije javnosti prezentujući mišljenja prolaznika, studentske organizacije, ali i suprotstavljena gledišta dva analitičara. Bio je to dobar pristup temi koja je davno izgubila svoju atraktivnost jer predlagač je prešao dug put od pitanja o nezavisnosti RS-a do pitanja koje nema nikakvo stvarno značenje, pa je razumno izložiti ga različitim reakcijama. Ranijih dana tema je obrađivana sa posebnom pažnjom i napetošću dok se Kokošar odlučila za smireno bilježenje raznovrsnih odjeka.

PROPUŠTENA NAGAĐANJA: U subotu je u Tesliću održan tajni sastanak bh. zvaničnika sa predstavnicima MMF-a, a novinarka Božana Živanović nije se previše upuštala u značaj, karakter ili predmet razgovora. I to je bio propust. Ako je sastanak tajne prirode, novinarka ima odriješene ruke da se bavi nagađanjima. Ili da pokuša približiti publici o čemu se zapravo radi, da ponudi moguće scenarije ili predmet sastanka. Živanović je umjesto toga samo bilježila poznate informacije o akterima sastanka, čineći prilog manje atraktivnim nego što je zaslužio da bude.

PREDVIDIVO I DOSADNO: Nedjeljni intervju Milijane Kos sa Borislavom Bojićem, potpredsjednikom SDS-a, vođen je na temu referenduma, ali u predvidivo dosadnom tonu. Novinarka nije izlagala gosta neočekivanim, ili barem, manje očekivanim pitanjima. Sve vrijeme gradio se narativ o pretpostavljenom zajedničkom nastupu predstavnika RS-a, čime je obesmišljena svaka mogućnost da se čuje lično mišljenje sagovornika. Kos je takođe propustila priliku da odreaguje na jednu vrlo jaku i, najblaže kazano, neprimjerenu tvrdnju. Gost je kazao da ne postoji čovjek u Republici Srpskoj koji bi podržao Srebreničku rezoluciju.

IZDVOJENO:

Zanimljivo je kako ATV-ovi novinari servilno pristaju na kovanice političke elite u RS-u kojima se stalno ističe odvojenost i posebnost manjeg bh. entiteta. Tako se političari nazivaju zbirnim nazivom “predstavnici u institucijama BiH” ili “zajednički predstavnici RS-a”. Postavlja se pitanje koliko upotreba ovih termina unaprijed utiče na konotaciju priloga u kojima se oni pojavljuju? Koliko je njihovom upotrebom onemogućen proboj bilo kakvog drugačijeg značenja?

PLUS SEDMICE:

Sumorna referendumska sedmica u kojoj se nijedan prilog nije isticao naročitim kvalitetima.

MINUS SEDMICE:

Automatska upotreba termina kojima se političari koriste u postizanju političkih ciljeva kao vlastitih opisnih pojmova.

OCJENA: 4

 

FACE TV: EMIR SULJAGIĆ EKSKLUZIVNO UZNEMIRUJE GRAĐANSTVO

25. juni – 1. juli 2015.

STUDENTSKI ŽIVOT: Face TV nas nerijetko iznenadi izborom dobrih tema. Tako je bilo i u dnevniku Srđana Kureljušića 30. juna, kada smo imali priliku da čujemo kako, zapravo, živi studentska populacija. Kakvi su uslovi života u domovima? Koji su najveći problemi? S obzirom koliko malo se govori o ovoj populaciji, mogli bismo reći da se radi o jednoj od mnogobrojnih nevidljivih grupa kojima mediji ne posvećuju dovoljno pažnje. Kureljušić je to ispravio pristupajući problemu ozbiljno i posvećeno, uvažavajući mišljenja sagovornika, te prepuštajući njima da ispričaju priču. Na kraju priloga, gledalac je mogao izdvojiti nekoliko najčešćih studentskih problema, i to je znak da je priča bila dovoljno upečatljiva i jasna.

KAKO ISPRIČATI VIJEST IZ SVIJETA? Ne dešava se često da dnevnik bude otvoren vijestima iz svijeta, i da još uz to ta vijest bude veoma kvalitetno obrađena. No, upravo to je pošlo za rukom Esmiru Milaviću koji je, prikupljajući agencijske vijesti, ispričao priču o terorističkom napadu u Tunisu ne propuštajući detalje, širi kontekst, ali ni najnoviji razvoj događaja. Čini se da je najbitnije u njegovom pristupu pažljivo ubrajanje svih spomenutih elemenata, ali i da bi vijesti iz svijeta češće trebale biti na početku dnevnika. Tačnije, kad god se radi o bitnom događaju, koji nije uputno smjestiti na kraj ili u sredinu emisije.

PROMOTIVNI SPOT E. SULJAGIĆA: 25. juna, Erna Saljević najavljuje prilog poprilično uznemirujućeg sadržaja sa pitanjem: Da li se policijske strukture u BiH pripremaju za obračun sa narodom? U nastavku saznajemo da su se sumnje navodno pojavile zbog kupovine novih oklopnih vozila, ali kroz interpretaciju zamjenika ministra odbrane Emira Suljagića, koji ne propušta priliku da od svega napravi vlastitu političku promociju. Dakle, nešto što je u svom pitanju naslućivalo istraživačku priču ili novo ekskluzivno saznanje, ispostavlja se kao podvala, jer se gledateljstvu ukazuje političar koji podgrijava uznemirujuće tvrdnje, praveći od sebe narodnog zaštitnika koji tobože neće da učestvuje u napadu na svoj narod. Face TV ne bi smjela proizvoditi ovakve podvale, ili nasjedati na njih, jer ulog je veliki: povjerenje gledateljstva i ugled televizije.

PLUS SEDMICE:

Kvalitetna obrada vijesti iz svijeta.

MINUS SEDMICE:

Nesklad koji je postojao između najave i samog priloga o mogućim novim neredima u BiH. Konačan ishod: jeftina politička promocija.

OCJENA: 6

 

KOMPARATIVNA ANALIZA:

Čini se da je ljetna monotonija obuzela naše televizije, pa je zajednički utisak da su sve vijesti pokrivane dosta učmalo. U Republici Srpskoj, referendum je opet potisnuo drugi sadržaj uklopivši se u opšti utisak o nezanimljivoj sedmici koja je pokazivala uobičajene boljke, kao što su nedinamični intervjui ili prilozi koji korištenom terminologijom korespondiraju sa stranačko-političkim vokabularom. Face TV bilježi nešto bolju sedmicu, ali utisak je pokvaren promotivnim spotom Emira Suljagića koji je bio najavljen kao velika priča o bezbjednosnim saznanjima, da bi se pretvorio u najniže politikanstvo.

(U ponedjeljak, šesti juli čitajte analizu Nine Zelenike: Al Jazeera i N1)