NIŽE NE MOŽE: Risto se vraća na RTRS

RTRS je ponovo skliznula na opasan put huškačke propagande te nacionalne i vjerske netolerancije. Javni servis toliko grubo krši sve kodekse profesionalnog izvještavanja, da to treba da bude povod za široku debatu u bh. entitetu Republika Srpska

RTRS: Staro dobro sijanje straha

Od 5. do 11. novembra 2014.

15 DANA PROFESIJE, A ONDA OPET PROPAGANDA: Vraćanje profesionalnim standardima kada je u pitanju Dnevnik 2 RTRS-a bilo je tek kratka epizoda. Kako su na političkoj sceni BiH počeli konkretni razgovori oko formiranja vlasti, tako se Javni RTV servis RS-a vratio svojoj ulozi glasnogovornika Milorada Dodika i partije koju vodi, SNSD-a.

Sijanje straha i tendenciozno obmanjivanje javnosti u Republici Srpskoj, zasnovano na proizvoljnom i jednostranom tumačenju sadržaja sporazuma koga su potpisali Savez za promjene, SDA i DF, obilježilo je dnevnike devetog, desetog i jedanaestog novembra.

SPORAZUM O UKIDANJU RS-a:Kao krajnje neprofesionalan prilog treba izdvojiti onaj iz Dnevnika 2 emitovanog 10. novembra, koji je kao urednik potpisao Jasenko Todorović. Kada bi građani RS-a bili osuđeni samo na informacije koje je prezentirala novinarka Nada Veletić, bez sumnje bi pomislili da su SDS, PDP i NDP u Sarajevu devetog novembra potpisale ukidanje RS-a. Ključni sagovornik bio je Milorad Dodik, koji je, suočen s mogućnošću da partija koju vodi ne bude dio vlasti, posegnuo za već bezbroj puta viđenom tezom da su samo on i SNSD ekskluzivni zaštitnici RS-a i građana srpske nacionalnosti. “Izdaja, prodaja, nestanak RS-a” riječi su koje su prštale iz tog priloga. Kao da to nije bilo dovoljno, Veletić se posebno obrušila na dio sporazuma koji se odnosi na isključivanje svakog oblika diskriminacije građana bez obzira u kojem entitetu žive.

NEZAPAMĆENA NOVINARSKA NETRPELJIVOST:    Na istom fonu, ista novinarka bavila se istom temom i u Dnevniku 2 od 11. novembra (urednik Momčilo Ostojić). Rijetko kada se mogao vidjeti u jednoj informativnoj emisiji  toliki nivo agresije i netrpeljivosti novinara ispoljen prema političarima, u ovom slučaju predstavnicima PDP-a i NDP-a. RTRS jeste, nažalost i sramotno, javno glasilo SNSD-a. Ipak, selektivno i netačno davanje informacija, trganje izjava iz konteksta te izbor sagovornika koji zastupaju tezu da je sporazum Saveza za promjene sa SDA i DF-om “neviđena razmjera izdaje”, kako ističe Veletić, školski su primjer neprofesionalizma.

KO BI SVE ČESTITAO DA MOŽE: Da su živi ratni propagandisti, od Riste Đoge do Smiljka Šagolja, na Nadu Veletić bili bi beskrajno ponosni. Zagovornici politike etničkog čišćenja i raspirivanja vjerske i nacionalne mržnje koji danas u Haškom tribunalu čekaju presude za ratne zločine, poput Radovana Karadžića ili Ratka Mladića, da mogu, bez sumnje bi joj čestitali.

SMRT NOVINARSTVU, SLOBODA ŠEŠELJU: Uz pomno praćenje svih stranačkih pregovora vezanih za formiranje vlasti, monitorisani dnevnici, prema izboru ostalih tema, mogli bi se nasloviti „srbuj ne robuj“. Odluka Haškog tribunala o puštanju na privremenu slobodu predsjednika Srpske radikalne stranke Vojislava Šešelja ispraćena je do najsitnije pojedinosti.

To je bio povod i za prilog novinarke Tanje Blagojević koja se bavila temom koliko je Srba preminulo u pritvoru Haškog tribunala, koliko ih je i na koliko godina zatvora osuđeno, uz isticanje da je “prema statistici, najviše Srba osuđeno”. Zašto, ne reče novinarka nijednom riječju (osmi novembar, urednik Siniša Mihajlović).

Dnevnik 2 od šestog novembra imao je dobro obrađenu temu o trgovini privrednika BiH s Evropskom unijom. Autor priloga je Ajdin Cikota, a urednik dnevnika Siniša Mihajlović.

DODIKOV SAN O KATALONIJI: U bloku vijesti iz svijeta, u dnevnicima od devetog i desetog novembra  veliki prostor dat je neformalnom referendumu o samostalnosti španjolske pokrajine Katalonija. Svaka sličnost s težnjama Milorada Dodika je namjerna.

PLUS NEDJELJE

Nijedan prilog nije zaslužio da bude izdvojen.

MINUS NEDJELJE

Prilozi iz Dnevnika 2 od desetog i jedanaestog novembra novinarke Nade Veletić posvećeni sporazumu Saveza za promjene, SDA i DF-a. Klasičan primjer novinarskog neprofesionalizma, huškačke retorike i propagande.

Ocjena -2

 

BN TV: Rijetki proplamsaji profesionalnosti

Od 5. do 11. novembra 2014.

PROVJERENO PRISTRASNO: Postizborno koaliranje u cilju formiranja vlasti na entitetskom i državnom nivou bilo je udarna vijest Dnevnika 2 BN TV-a u monitorisanom periodu. Iako je javnost iz centralne informativne emisije BN TV-a, za razliku od RTRS-a, imala priliku da dobije informacije o aktivnostima suprotstavljenih političkih blokova u RS-u, pristrasnost na račun opozicije i dalje je prisutna.

GROZNIČAVE UPADICE: Favorit je predsjednik SDS-a Mladen Bosić čije su izjave u Dnevniku 2 od devetog novembra u dva priloga posvećena formiranju vlasti trajale duže od dvije minute u svakom.

Iz tog bloka vijesti treba ukazati na prilog posvećen pitanju ko ima skupštinsku većinu u RS-u. Iako je jasno da su i javnost i novinari umorni od svakodnevnih političkih kalkulacija, novinar Mito Travar u Dnevniku 2 od šestog novembra, koji je kao urednik potpisao Slobodan Durmanović, prikupljene izjave nepotrebno “začinjava” vlastitim upadicama koje smatra duhovitim. “Grozničava matematika”, “Potjera ko će dobaciti do 42 poslanika”, “Radojičić mističan ko su još tri poslanika za većinu SNSD-a”, dio su spomenutog izvještaja.

Povratak u Beograd Vojislava Šešelja i BN TV pomno je pratila i, kao i RTRS, izvještavala o svakoj pojedinosti, kako iz Srbije, tako i Haaga.

ŽIVOT, KONAČNO: I dok RTRS nastavlja s praksom ignorisanja svih ekonomsko socijalnih problema, BN TV u dnevnicima tokom monitorisanog perioda bavio se tom problematikom. Kao dobar prilog treba navesti onaj od sedmog  novembra (novinar, nažalost, nije potpisan) o neljudskim uvjetima života korisnika kolektivnog centra u Doboju. Osim potresnih priča samih stanara tog centra, istu prate i sjajni snimci koji je potcrtavaju.

DANINA KAO UZOR: U ovom izvještaju svakako treba izdvojiti novinarku Daninu Milaković, najprije zbog izuzetno analitičkog pristupa koji je pokazan u prilogu o mogućem poskupljenju električne energije (Dnevnik 2 od petog novembra, urednik Slobodan Durmanović). Novinarka Milaković jednak pristup ima bez obzira kojom se temom bavi i profesionalnim radom izdvaja se od kolega.

PLUS NEDJELJE

Prilog posvećen nehumanim uvjetima života korisnika kolektivnog centra u Doboju.

MINUS NEDJELJE

Nepotrebno veliki prostor koji je dat puštanju na privremenu slobodu iz Haškog tribunala Vojislava Šešelja.

Ocjena 4

 

KOMPARATIVNA ANALIZA

RTRS svojom centralnom informativnom emisijom skliznula je na opasan put huškačke propagande i javnog zagovaranja nacionalne i vjerske netolerancije, te diskriminacije. Otvoreno svrstavanje na stranu aktuelne vlasti postaje još očiglednije nego što je bilo tokom predizborne kampanje. Stoga se otvara pitanje ko će se sve naći na meti te RTV kuće iskaže li drugačije mišljenje. Javni servis toliko grubo krši sve kodekse profesionalnog izvještavanja, da to treba da bude povod široke debate u bh. entitetu Republika Srpska. Iako ni BN TV ne odustaje od vidljivog favorizovanja opozicije, ipak  to ne znači i uskraćivanje javnosti na objektivno iznošenje stava i “druge strane”.

 (U petak, 14. novembra, čitajte analizu Uglješe Vukovića: ATV i Hayat TV)